Reed koopt Australische uitgever

SUTTON, 26 JULI. Reed Business Publishing, onderdeel van het Brits-Nederlandse uitgeversconcern Reed Elsevier, heeft de Australische uitgever van zakelijke informatie Thomson Corporation overgenomen. Thomson is met vijfentwintig titels de grootste uitgever in zijn soort in Australië. Reed Elsevier wil niets zeggen over de omvang van de transactie, maar analisten schatten de omzet van Thomson op zo'n 50 miljoen gulden. De overname past in de strategie van Reed Elsevier om zich verder te concentreren op het uitgeven van wetenschappelijke, zakelijke en professionele informatie, een activiteit waarmee hoge rendementen te behalen zijn. Het concern maakte vorige week bekend afscheid te nemen van een groot deel van de minder renderende publieksmarkt. In Australië worden net als elders de activiteiten op het gebied van consumentenboeken afgestoten. In Nederland staan ook de dagbladen, waaronder NRC Handelsblad en het Algemeen Dagblad, in de etalage. Thomson geeft onder meer vaktijdschriften uit over de bouwnijverheid, het reclamewezen en de mijnindustrie, met titels als National Liquor News en Truck Australia. Ook organiseert de onderneming congressen en tentoonstellingen. Het is de bedoeling dat deze laatste activiteiten volledig worden geïntegreerd binnen de organisatie van Reed Business Publishing.