PolyGram voert winst op met 15 pct tot 270 mln; Verkoop popmuziek stijgt

ROTTERDAM, 25 JULI. Het muziek- en filmconcern PolyGram heeft zijn winst over de eerste zes maanden van het lopend boekjaar opgevoerd tot 270 miljoen gulden, dat is 15 procent meer dan in de eerste helft van 1994.

PolyGram, voor 75 procent in handen van Philips, maakte vanmorgen verder bekend dat de omzet de eerste helft van dit jaar met 11 procent is gestegen tot 4.016 miljoen gulden. Motor achter de winstverbetering is de verkoop van popmuziek. Op de klassieke-muziekmarkt stonden de resultaten onder druk. De filmactiviteiten bleven in de rode cijfers.

Het bedrijfsresultaat nam in de eerste zes maanden toe met 21 procent tot 413 miljoen gulden, de winst per aandeel met 15 procent tot 1,50 gulden. Op de Amsterdamse effectenbeurs verloor het fonds vanmorgen 1,10 gulden op 98,40.

PolyGrams bestuursvoorzitter Alain Lévy spreekt in een toelichting op de halfjaarcijfers over “een indrukwekkende winstverbetering, waardoor we onze positie als één van 's werelds toonaangevende entertainment-maatschappijen verder hebben versterkt”.

In de popmuziek nam de omzet in het eerste halfjaar met 12 procent toe. Er waren nieuwe releases van onder meer Blues Traveller, Bon Jovi en Elton John en Stevie Wonder. Verder waren er twaalf albums waarvan de omzet boven de één miljoen exemplaren kwam, tegen vijf in de eerste helft van 1994. In Noord-Amerika werd PolyGram de één na grootste distributeur.

Op de markt voor klassieke muziek daalde de omzet met 6 procent. PolyGram stelt te blijven investeren in klassieke muziek omdat dit een winstgevende en stabiele markt is.

Hoewel de omzet van de filmdivisie steeg met 28 procent was het bedrijfsresultaat op deze activiteit 46 miljoen negatief. Bestuursvoorzitter Lévy verwacht dat de inspanningen hierin verbetering aan te brengen in de loop van dit jaar zichtbaar zullen worden. De uitgave van nieuwe films leverde uiteenlopende resultaten op. Door het uitzonderlijke succes dat de film Four Weddings in 1994 behaalde, is het volgens Polygram moeilijk een vergelijking met vorig jaar te maken. De film Nell blijft het “uitstekend” doen. Andere succesvolle produkties zijn Jack and Sarah en Shallow Grave, terwijl de resultaten van Candyman II, Panther, Roommates en SFW achterbleven bij de verwachtingen.

Lévy stelt “tevreden” te zijn over de resultaten over het eerste halfjaar: “Wij zijn van mening dat PolyGram er uitstekend voor staat en dat wij dit jaar opnieuw zullen afsluiten met een toename van de omzet en de winst”.