'Wenende' Madonna in campagne van Benneton

CIVIAVECCHIA, 24 JULI. De “wenende” Madonna uit Civitavecchia in Italië heeft tot ergernis van de bevolking van deze havenstad een plaats gekregen in de nieuwste reclamecampagne van de Italiaanse kledingfabrikant Benetton. Dezelfde campagne toont ook spermatozoïden onder de microscoop, kernexplosies en Cubaanse vluchtelingen in Florida.

Volgens priester Pablo Martin maakt Benetton de “spirituele rechten van de mens” belachelijk. Ook de eigenaar van het beeldje, de elektricien Fabio Gregori, was niet bepaald verheugd. “Hier wordt misbruik gemaakt van een evenement dat wij graag in zijn spirituele betekenis hadden willen handhaven”.

De burgemeester van Civitavecchia, de oud-communist Pietro Tidei, bekeek het van de andere kant. “Als burgemeester hoop ik dat de reclamecampagne van Benetton bijdraagt aan de bekendheid van onze stad.”

Gregori had het beeldje in het Kroatische bedevaartsoord Mejugorje gekocht. Bij thuiskomst bleek het dit voorjaar bloed te wenen. Onderzoek wees uit dat het hier om mannebloed ging. De elektricien weigerde daarop zijn bloed te laten onderzoeken.

Het Vaticaan heeft afstand genomen van de verering van het beeldje. (AFP)