Eurotunnel keert miljoenen aan schadevergoeding uit

ROTTERDAM, 24 JULI. European Passengers Services (EPS), de Britse exploitant van de passagierstrein door de Kanaaltunnel, heeft in minder dan negen maanden twee miljoen pond (bijna 5 miljoen gulden) uitgekeerd aan passagiers die vertraging hebben opgelopen. Dit meldt de Britse zondagskrant The Observer.

Sinds de lancering van de verbinding tussen Londen, Parijs en Brussel op 15 november vorig jaar heeft Eurostar verschillende keren te maken gehad met ernstige mankementen. Begin juli maakte een trein van Eurostar op weg van Parijs naar Londen drie keer een noodstop, één in Frankrijk en twee in Engeland. Honderden passagiers kwamen vijf uur te laat aan op hun reisdoel. Eind juni moesten meer dan honderd passagiers de trein verlaten nadat deze in de Kanaaltunnel was blijven steken. Een probleem met de remmen bracht de trein automatisch tot stilstand. De passagiers moesten anderhalf uur wachten voordat zij konden overstappen op een trein in de middenbuis van de tunnel.

Het Brits-Belgisch-Franse consortium zou tot op heden meer dan een miljard pond hebben terugbetaald aan passagiers die ernstige vertraging opliepen. Voorts zijn vrij-kaartjes ter waarde van een miljard pond verstrekt voor vertragingen tussen de 30 minuten en twee uur.

Een woordvoerder van EPS bevestigt dat het bedrijf gedupeerde passagiers schadeloos stelt. Hij wil het bedrag van twee miljard pond echter niet bevestigen. “Zelfs als dat cijfer juist zou zijn praten we over minder dan een procent van de omzet in de afgelopen negen maanden. Vijfentachtig procent van de treinen komt op tijd, dat wil zeggen te vroeg of maximaal 14 minuten te laat”, zegt de woordvoerder. Hij wijst er op dat bepaalde problemen, zoals het uitvallen van de stroom op het railnet Eurostar niet verweten kunnen worden. Voor problemen met het computersysteem hoopt het bedrijf snel een oplossing te vinden.

De Nederlandse Spoorwegen hebben, na een tariefsverlaging eerder dit jaar, nu ook de voorwaarden voor een treinreis met Eurostar aangepast. In februari van dit jaar hadden de NS de prijs van een weekendretour naar Londen al met honderd gulden verlaagd tot 260 gulden. Deze aanbieding, waarvoor twee weken van te voren moest worden geboekt, had volgens de NS een verviervoudiging van het aantal Nederlandse passagiers tot gevolg.

Dagelijks maken nu tussen de twee- en driehonderd mensen van de Nederlandse Eurostar-verbinding gebruik. De nieuwe aanbieding van de NS geldt tussen 5 augustus en 23 september. Een reiziger betaalt 133 gulden voor een enkele reis vanaf elk station in Nederland via Brussel en de Kanaaltunnel naar het centrum van Londen. De klant kan maximaal drie dagen voor vertrek boeken. Voorwaarde is dat minimaal twee mensen tegelijk reizen.