Commissie verkeerszaken: 'Meeste Britse veerboten zijn onveilig'

LONDEN, 24 JULI. Drie van de vier veerboten die Britse havens bedienen, voldoen niet aan de internationale veiligheidseisen. Zij kapseizen zeer snel als de autodekken onder water komen te staan.

Dit staat in een officieel onderzoeksrapport waaruit Britse zondagskranten uitvoerig putten. Het rapport wordt komende vrijdag pas vrijgegeven.

De commissie voor verkeerszaken van het Britse Lagerhuis heeft opdracht gegeven tot het onderzoek. Sommige leden van de commissie zijn volgens de Sunday Express zo geschrokken van de bevindingen dat zij hebben besloten hun vakantieplannen te wijzigen en niet met veerboten te reizen.

Het Britse ministerie van verkeer betwistte zondag de resultaten van het onderzoek en stelde dat er niets mis is met de veiligheid aan boord van Britse veerboten. “De Britse veiligheidseisen zijn hoog, zo niet hoger dan waar ook ter wereld.”

De Britse autoriteiten scherpten de eisen aan na de ramp met de Herald of Free Enterprise die in 1987 voor de Belgische kust bij Zeebrugge strandde. Daarbij vielen 187 doden. Na de ramp met de Estonia, die vorig jaar september in de Oostzee verging en waarbij meer dan 900 mensen de dood vonden, laaide de discussie over de veiligheid van veerboten echter opnieuw op.

De Londense Organisatie voor veiligheid op zee (IMO) pleitte voor waterdichte schotten op de autodekken om het risico van het vollopen daarvan met zeewater bij een lek te beperken. De veerbootmaatschappijen voelen daar niet zoveel voor, niet alleen wegens de hoge kosten maar ook omdat daarmee veel tijd verloren zou gaan bij vertrek en aankomst.

Volgens professor Kenneth Rawson, voorzitter van de veiligheidscommissie van het Britse Royal Institute of Naval Architecture dat het onderzoek uitvoerde, hebben veerbootmaatschappijen in de acht jaar die sinds de ramp bij Zeebrugge zijn verstreken “feitelijk zeer weinig uit vrije wil gedaan”.

Hij zei echter ook dat de Britse veren tot de veiligste ter wereld behoren. De maatschappijen waren het daarmee eens. Een woordvoerder van P&O European Ferries zei dat veiligheid boven alles gaat en alle schepen van P&O voldoen aan alle wetgeving, nationaal en internationaal. Een zegsman van Stena Sealink had precies dezelfde reactie. (Reuter, AFP)