Betalen met pinpas voor bezorging van pakketpost

ROTTERDAM, 24 JULI. Klanten die voor een postpakket van de PTT moeten betalen kunnen binnenkort gebruik maken van hun pinpas. Chauffeurs van PTT-post die pakketten rondbrengen worden voortaan uitgerust met een draagbare betaalautomaat.PTT Post neemt vanaf oktober van dit jaar maandelijks honderd nieuwe apparaten in gebruik. In totaal zullen 650 mobiele betaalautomaten van leverancier AT&T Global Information Services worden afgenomen. Tot op heden konden zendingen waarvoor aan de deur moest worden afgerekend alleen met contant geld of een betaalcheque worden betaald. Met de nieuwe methode hoopt PTT Post de klant in meer dan 50 procent van de gevallen de mogelijkheid te bieden met een bank of giromaatpas af te rekenen. PTT Post heeft eerder dit jaar in Leiden zes weken proefgedraaid met 'pinnen aan de deur'. “De ervaringen met het experiment waren bijzonder positief”, zegt een woordvoerder van PTT Post.

Volgens de woordvoerder heeft elektronisch betalen voordelen voor zowel de klant als de chauffeur. “De chauffeur hoeft niet langer met geld over straat. Bovendien komt het regelmatig voor dat bezorgers voor niets aan de deur komen, omdat de klant niet voldoende geld in huis heeft.” De gemiddelde kosten van een pakketje dat onder rembours wordt bezorgd bedragen ongeveer 250 gulden. “Ook voor de ontvanger van een postpakket is het prettig dat hij niet speciaal voor de levering geld in huis hoeft te halen.”. Een ander voordeel van de nieuwe betalingsmethode is volgens de woordvoerder dat fors kan worden gesnoeid in “de papieren rompslomp die rembourszendingen met zich mee brengen”.

Voor de draadloze communicatie met de mobiele betaalautomaten gebruikt PTT Post niet het draadloze GSM-netwerk van KPN, maar dat van concurent RAM Mobile Data. Dit netwerk is voor het transport van betalingstransacties gecertificeerd.

Jaarlijks wordt voor meer dan 1,5 miljard gulden aan postpakketten contant aan de deur afgerekend. Het betreft voornamelijk pakketjes van postorderbedrijven. PTT Post probeert met de invoering van nieuwe informatietechnologie de winstmarges te verbeteren. “Het percentage briefpost dat automatisch wordt verwerkt moet de komende jaren omhoog van 35 naar 95 procent”, zegt de woordvoerder. Ook het wagenpark van de KPN-dochter wordt geheel vernieuwd. De komende tijd komen er nieuwe parkeercentra en speciaal voor de pakketbezorging ingerichte bestelauto's.