Parkeren met 'gele kaart' bij winkelier in Oirschot

OIRSCHOT, 22 JULI. De 38-jarige William van Hest is een handige man. Was Bosnië er niet geweest, dan zou hij zelfs de televisie naar Oirschot hebben gelokt om er getuige te zijn van de onthulling van de waarschijnlijk eerste aanreikserviceplaats in Nederland.

Drie maanden geleden verscherpte de gemeente Oirschot het tot dan toe zeer flexibele parkeerbeleid in het centrum. Volgens secretaris Piet van Boxtel van de Oirschotse ondernemersvereniging daalde de omzet daardoor gemiddeld met 20 tot 25 procent. Van Hest, die op de hoek van Rijksluisstraat en Molenstraat - hartje Oirschot - een kaaswinkel exploiteert, kwam op het idee klanten een gele kaart te verstrekken; op vertoon daarvan mogen ze vlak voor zijn winkel hun auto twee minuten parkeren en kaas en andere heerlijkheden afhalen die ze tevoren telefonisch hebben besteld. Met goedvinden van politie en burgemeester, die bij de onthulling van het daarbij behorende gele bord Van Hest complimenteerde met “deze vorm van goed ondernemerschap”. De politie zal, zei Van Hest, bij het tonen van de gele kaart geen bekeuring uitschrijven in de straat waarin weliswaar geen stop-, maar wel een parkeerverbod geldt buiten de vakken die bijna altijd (gratis) worden gevuld door langparkeerders.

Onder de gasten was ook het Brabantse VVD-Kamerlid Broos van Erp (VVD) die Van Hest roemde als “een actieve ondernemer met creatieve ideeën.” Broos van Erp gaf daarna op een van de vele terrassen, die het centrum van Oirschot rijk is, een exposé over de jammerlijke gevolgen voor de middenstand van het parkeerbeleid. 'No parking, no business', vatte hij de problematiek samen.

Deze parlementaire middenstander (hij heeft het midden- en kleinbedrijf in zijn pakket) vond daarbij steun in een vorige maand door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel publiek gemaakte rapport. Daaruit blijkt dat het beleid van de gemeenten om autogebruik terug te dringen door beperking van de parkeermogelijkheden niet werkt. Klanten rijden liever een paar straten verder om toch met de auto boodschappen te kunnen doen, werd in het rapport vastgesteld.

Van Hest en de gemeente en politie zien het initiatief als een experiment dat navolging zal vinden, mocht het slagen.