Effectenbeurs komt met de schrik vrij

AMSTERDAM, 22 JULI. Op de Amsterdamse effectenbeurs hield de handel deze week even de adem in. Op Wall Street verloor de Dow Jones-index dinsdag en woensdag in totaal 130 punten. Zou deze correctie - door een aantal bij de prognoses achterblijvende kwartaalresultaten van technologiefondsen, winstnemingen en een verminderd geloof in nieuwe renteverlagingen - overslaan naar de Amsterdamse beurs, vroeg de handel zich af.

Het bleef bij lichte paniek. Weliswaar schoot de graadmeter, de AEX-index, donderdag in eerste instantie een vijftal punten omlaag, dat verlies was bij het slot gehalveerd, voornamelijk door koopjesjagers. Handelaren maakten daaruit op dat de trend in de Nederlandse markt nog steeds positief is. De koersval op Wall Street werd door hen achteraf als niet verontrustend beschouwd. “Wall Street is de afgelopen maanden in een rechte lijn 700 punten omhoog gegaan. Het moest er eens een keer van komen dat daar 100 punten vanafgaan”, meende een beurshandelaar.

Gisteren werd de handel op het Damrak beïnvloed door de Optiebeurs. Daar was om vier uur het zogeheten Triple-Witching-hour: het aflopen van de opties op aandelen, de AEX-index en de termijncontracten. “De handel heeft de hele dag vrijwel stil gelegen in afwachting van het expireren van de opties”, lichtte dezelfde beurshandelaar toe. “Toen het zover was, zeiden we hier op de vloer: laat die Optiebeurs het maar even uitzoeken. Tussen halfvier en vier uur streken ze daar nog wat posities glad. Dat gaf wat activiteit en stuwde de index iets op”.

De AEX-index eindigde gisteren 2,49 punten hoger op 454,42, na maandag overigens nog een nieuw slotrecord op 459,90 punten te hebben geboekt. Ten opzichte van het slot vorige week leverde de AEX 1,26 punten in.

Per saldo een van de sterke stijgers was deze week PolyGram. Deze Philips-dochter (75 procent) is een van de grootste platenmaatschappijen ter wereld, blaast een stevige partij mee in de muziekuitgeverij en ontplooit activiteiten in de film- en tv-wereld, waar het produkties laat maken en ook rechten van werk van derden opkoopt en exploiteert.

PolyGram boekte deze week 5,20 gulden koerswinst en sloot op 99 gulden. Het fonds brak dinsdag zelfs even door de grens van 100 gulden en bereikte in de loop van de handel een hoogste jaarkoers op 101,40 gulden.

Analist P. Wollenberg van Iris, het researchbureau van Rabobank en Robeco, vindt het fonds thans “erg duur”. Hij verwacht dat PolyGram aanstaande dinsdag een winst over het eerste halfjaar presenteert van 279 miljoen gulden. Dat zou een stijging zijn ten opzichte van de vergelijkbare periode in 1994 met 19 procent.

Vooral de muziekdivisie van PolyGram rendeert volgens de analist goed: “Ze hebben een aantal nieuwe releases uitgebracht van onder meer Elton John, Brian Adams en Stevie Wonder die uitstekend verkopen.” In de Verenigde Staten, goed voor 35 procent van de omzet op de wereldmuziekmarkt, is PolyGram volgens de analist de afgelopen maanden Sony voorbijgestreefd en nu daar tweede aanbieder, achter de muziekpoot van het Time Warner-concern.

Over de filmdivisie is de analist minder positief. Vooral het uitstel van de lancering in Europa van de romantische filmkomedie French Kiss tot het najaar is een tegenvaller. Duur vindt de analist het aandeel PolyGram ten opzichte van uitgevers als Elsevier en Wolters Kluwer. Weliswaar verschillen deze drie fondsen thans niet veel in koers/winstverhouding, respectievelijk 21, 19 en 21. Maar, zo stelt de analist, de winst van Polygram is veel minder voorspelbaar. “Vooral de winst van de filmdivisie kan sterk fluctueren, afhankelijk van het aantal flops of hits.”

Polygrams moeder, Philips, die donderdag de halfjaarresultaten presenteert, leverde deze week per saldo 2 gulden in op een slotkoers van 78,20 gulden. Elsevier daarentegen, dat bekendmaakte de meeste publieksbladen, waaronder deze krant, af te stoten, won deze week op de beurs twee kwartjes op 19,50 gulden.