Roll-on-roll-off via Rotterdam floreert

Het roll-on-roll-off-verkeer via Rotterdam blijft zich bijzonder sterk ontwikkelen. Na een groei in 1994 met 15 procent tonen de eerste cijfers voor dit jaar een groei van 20 procent. De groei in deze sector doet zich voor ondanks de opening van de Kanaaltunnel, zo tekent het Gemeentelijk Havenbedrijf van Rotterdam bij deze ontwikkeling aan.

Vrijwel alle rederijen die vanuit Rotterdam varen zagen het afgelopen jaar de hoeveelheid rollend materieel aan boord van hun schepen stijgen. De voornaamste oorzaak hiervan is de opleving van de Britse economie. Het groeiende aanbod van de zogenoemde ro-ro-lading en de komst van de Kanaaltunnel hebben de rederijen ertoe gebracht de frequentie van hun diensten te verhogen of grotere schepen in te zetten.

Momenteel vertrekt iedere anderhalf uur een veerdienst vanuit Rotterdam naar Engeland. De zes rederijen vervoeren jaarlijks meer dan een half miljoen voertuigen op dit traject. De meeste veerboten die tussen Rotterdam en Engeland varen zijn uitsluitend geschikt voor vracht. Een kwart van de afvaarten betreft schepen die zowel vracht als passagiers kunnen vervoeren.