Felicitaties

Na alle ellende en vernedering in Bosnië kunnen de Verenigde Naties best een complimentje gebruiken. Dat kwam de afgelopen dagen zowaar in de vorm van een niet alledaagse advertentie in enkele internationale kranten. Die reclame toont een nog altijd beeldschone actrice Sophia Loren die voorzien van adembenemend decolleté visionair in de verte staart en en passant laat weten: “De laatste 50 jaar hebben de VN internationale inspanningen geleid om op wereldschaal honderden miljoenen mensen humanitaire hulp en bescherming te bieden.” Er onder staan logo en informatie van de sponsor: luchtvaartmaatschappij Swissair. Vanwaar deze onconventionele p.r.? “Dat is heel eenvoudig”, legt een Swissair-zegsman uit. “De VN bestaan 50 jaar en daarmee wil ons bedrijf ze feliciteren.” Maar waarom uitgerekend de VN? “Omdat er duidelijke overeenkomsten tussen onze organisaties bestaan”, aldus de zegsman in alle ernst. “Wij brengen beiden mensen tot elkaar en wij zijn ook allebei grensoverschrijdend. Wij vliegen op 115 buitenlandse bestemmingen waar ook ter wereld.”

Tip aan Shell: waarom binnenkort geen felicitatie-advertentie aan het adres van collega-multinational Greenpeace? Die staat aan de vooravond van z'n 25-ste verjaardag.