Coke-reclame

Ze worden nu zo zenuwachtig bij Coca-Cola dat het concern op zoek is gegaan naar nieuwe, creatievere reclameformules. En met reden. De cola-oorlog die sinds in 1994 in Groot-Brittannië woedt is naar het Europese vasteland overgeslagen. Spar International introduceert bijvoorbeeld in Nederland Spar American Cola, een kwaliteitscola van de Canadese fabrikant Cott die rechtstreeks moet gaan concurreren met Pepsi en Coca-Cola. Hero, dat in Nederland jarenlang C-merken produceerde, komt met een rivaal van Coca-Cola, Herschi Original Cola. Concurrent Pepsi knabbelt aan het Europese marktaandeel van Coca-Cola. Vooral de suikervrije cola voor volwassen mannen, Pepsi Max, boekt hoge omzetcijfers. Pepsi Max wordt begeleid met een doeltreffend reclame-offensief van sportieve mannen in extreme situaties zoals snowboarding vanaf zeer stijle hellingen en wildwatervaren in het Amazonegebied.

Het kan geen toeval zijn dat Coca-Cola onlangs heeft besloten voor de Europese reclame de maar liefst veertig jaar oude relatie met het reclamebureau McCann-Erickson te beëindigen. McCann expandeerde de afgelopen tientallen jaren in het kielzog van Coca-Cola en werd 's werelds grootste en rijkste reclamebureau. De beslissing van Coca-Cola om in zee te gaan met het Franse netwerk Publicis is in de reclamewereld als een bom ingeslagen.