Berlusconi verkoopt in fasen

ROME, 21 JULI. De Italiaanse mediamagnaat Silvio Berlusconi zal bijna twintig procent van zijn tv-belangen verkopen aan een internationaal consortium, als eerste stap van een drie-fasen project, waarna hij zelf 35 tot veertig procent behoudt. Op een persconferentie bevestigde Berlusconi gistermiddag dat hij een akkoord heeft bereikt met de Duitse mediamagnaat Leo Kirch, de Zuidafrikaanse zakenman Johann Rupert en de Saoedische investeerder Al-Walid bin Talal. Dit betekent een kapitaalinjectie van ongeveer 1,8 miljard gulden.

Het drietal koopt samen 19,8 procent van Mediaset, een subholding van Berlusconi's Fininvestgroep. In Mediaset zijn de drie commerciële zenders van Berlusconi, zijn reclamebureau Publitalia, het produktiebureau Videotime en de uitzendapparatuur ondergebracht. Kirch koopt 10 procent, Rupert 5,7 procent en Al-Walid 4,1 procent. Mediaset is door deze verkoop uit de schulden.

Dit is de eerste stap in het project 'Wave', dat voorziet in drie verkoopgolven. Later dit jaar zal twintig procent van Mediaset te koop worden aangeboden aan een groep Italiaanse en internationale institutionele beleggers. Bemiddelaar hierbij is de Banca di Roma, een van de grootste schuldeisers van Fininvest. In de loop van volgend jaar komt twintig tot 25 procent van Mediaset op de beurs.

Volgens Berlusconi, die hoopt dat een nieuwe verkiezingsoverwinning hem doet terugkeren als premier, is het probleem van belangenverstrengeling uit de wereld geholpen, omdat zijn Fininvestgroep een minderheidsbelang van 35 tot veertig procent zou hebben in Mediaset. Op zijn persconferentie zei hij dat het probleem sowieso niet meer bestond sinds hij premier-af is en gewoon Kamerlid is geworden. “Ik herhaal dat de belangenverstrengeling een probleem is dat is opgeblazen door politieke haat,” zei hij. “Het is een uitvinding van mijn politieke tegenstanders.”

De laatsten zeggen dat niets is veranderd, omdat Berlusconi als grootste aandeelhouder een doorslaggevende stem houdt. “De verkoop is alleen maar een goede deal voor Fininvest,” zei het Groene Kamerlid Mauro Paissan. Volgens hem blijven de problemen van belangenverstrengeling en een monopoliepositie onverminderd bestaan.

Kader

JOHANN RUPERT; Steenrijke magnaat

Johann Rupert, 44 jaar, is in 1991 aan zijn media-avontuur begonnen toen hij een controlerend belang kocht in Network Holdings, eigenaar van de abonnee-tv-zender Filmnet. Vorig jaar is hij met Berlusconi gaan samenwerken door 25 procent te kopen van de Italiaanse abonnee-tv Telepiù. Hij heeft ook een aantal zenders in Afrika en mikt op expansie in Latijns-Amerika en Azië. Rupert komt uit een van de rijkste familie van Zuid-Afrika, die haar fortuin heeft gemaakt met tabak, drank en mijnbouw. Zijn vader Anton had al Rothmans gekocht, dat Dunhill controleert. Zijn in Zwitserland gevestigde holding Richemont richt zich vooral op luxe-artikelen en omvat onder andere de juweliers en horlogemakers Cartier, Piaget en Baume & Mercier, de vulpenfabrikant Mont Blanc en de modehuizen Chloé en Karl Lagerfeld. Vorig jaar boekte Richemont 261 Engelse pond winst bij een omzet van 3,9 miljard pond.PRINS AL-WALID Redder Eurodisney

De 39-jarige Saoedische prins al-Walid bin Talal, een neef van koning Fahd, is vorig jaar bekend geworden als de redder van Eurodisney, waarin hij een belang van 25 procent heeft. Zijn activiteiten in de media zijn beperkt tot een belang van dertig procent in Arab Radio Television, een in Italië gevestigde satellietzender voor de Arabische wereld die heel het bekken van de Middellandse Zee bestrijkt. Hij komt uit een Saoedische bankfamilie en is sinds 1988 president van de United Saoudi Commercial Bank. Al-Walid sloeg een grote slag toen hij bijna 15 procent van de Amerikaanse bank Citicorp kocht toen de aandelen op een dieptepunt waren. Hij heeft ongeveer vijf procent daarvan verkocht met forse winst. Dat geldt is gebruikt voor investeringen in hotels (Four Seasons, Fairmont), warenhuizen (Saks Fifth Avenue) en een reeks andere sectoren.

PRINS AL-WALID; Redder Eurodisney

De 39-jarige Saoedische prins al-Walid bin Talal, een neef van koning Fahd, is vorig jaar bekend geworden als de redder van Eurodisney, waarin hij een belang van 25 procent heeft. Zijn activiteiten in de media zijn beperkt tot een belang van dertig procent in Arab Radio Television, een in Italië gevestigde satellietzender voor de Arabische wereld die heel het bekken van de Middellandse Zee bestrijkt. Hij komt uit een Saoedische bankfamilie en is sinds 1988 president van de United Saoudi Commercial Bank. Al-Walid sloeg een grote slag toen hij bijna 15 procent van de Amerikaanse bank Citicorp kocht toen de aandelen op een dieptepunt waren. Hij heeft ongeveer vijf procent daarvan verkocht met forse winst. Dat geldt is gebruikt voor investeringen in hotels (Four Seasons, Fairmont), warenhuizen (Saks Fifth Avenue) en een reeks andere sectoren.

LEO KIRCH Duitse evenknie

Leo Kirch, geboren in 1926, is de Duitse evenknie van Berlusconi. Hij heeft belangen in de commerciële satellietzender Sat1 (43%), het sportkanaal DSF (24,5 procent) en de abonnee-tv TVPremière (25). Met Berlusconi werkte hij al samen in Duitsland (Berlusconi heeft 33,5 procent van DSF), Spanje (25 procent van Telecinco) en Italië (39,9 procent van de abonnee-tv Telepiù, opgezet door Berlusconi). Met 55.000 uren tv-programma's en 15.000 films geldt Kirch als de belangrijkste distributeur van films en tv programma's in Europa. Kirch is een sympathisant van bondskanselier Kohl. Hij heeft zijn belang in de uitgeversgroep van Axel Springer onlangs uitgebreid van tien naar 35 procent. Volgens een van zijn adviseurs wilde Kirch voorkomen dat de Springer-groep te zwak zou worden om tegenwicht te bieden aan de volgens hem overwegend links georiënteerde pers. De Kirch-groep verstrekt geen cijfers over winst.