Protest tegen Franse A-bom wisselend

ROTTERDAM, 20 JULI. De Nederlandse consument is op dit moment nauwelijks bereid zijn onvrede over de hervatting van Franse kernproeven in daden om te zetten. Greenpeace heeft trouiwens niet direct opgeroepen tot een boycot tegen Franse produkten. Maar elders in de wereld nemen de spontane protest- en boycotacties toe.

Uit een rondgang langs grote Nederlandse importeurs en verkopers van Franse wijn, kaas, cognac, kleding en parfum blijkt dat de beslissing van de Franse president het koopgedrag van de Nederlandse consument voorlopig niet merkbaar beïnvloedt. Alleen bij de Nederlandse vestigingen van Franse autoproducenten valt enige onvrede te bespeuren. Een woordvoerder van Citroën Nederland zegt dat “vijf tot zes automobilisten in een brief hebben laten weten dat ze niet langer in een auto van dit merk willen rijden”. “We vertalen de brieven en sturen die naar het hoofdkantoor in Frankrijk.” Directeur C. Hermanns van Peugeot heeft tot op heden twee brieven ontvangen waarin klanten hun ongenoegen laten blijken. “De automobilisten hebben te kennen gegeven het gebruik van een Peugeot te heroverwegen”, zegt Hermanns. Opvallend is dat Renault - het bedrijf dat gezien het Franse staatsbelang als eerste voor een boycot in aanmerking lijkt te komen - “nog geen enkel teken van onvrede” heeft gesignaleerd.

Een woordvoerder van Greenpeace-Nederland benadrukt dat de organisatie voorlopig niet uit is op een boycot van Franse produkten. “Een snelle boycot zou averechts kunnen werken. De meerderheid van de Fransen is tegen de kernproeven, maar wanneer Franse bedrijven in hun belangen geschaad worden bestaat het gevaar dat de Franse bevolking zich als eén man opstelt achter Chirac.” Het protest is het sterkst in de landen ten westen van de Polynesische eilanden. In het weekend nadat Chirac zijn beslissing bekend maakte gingen in Australië en Nieuw Zeeland duizenden mensen de straat op. Franse ondernemingen in het land voelen zich bedreigd door vijandige brieven en boze telefoontjes. De Amerikaanse cosmetica-groep Estee Lauder zag zich genoodzaakt in Nieuw Zeeland publiekelijk te verklaren dat het bedrijf niet van Franse origine is. Dertig kwaliteitsrestaurants in Hong Kong hebben besloten hun Franse wijnen en Gallische delicatessen van de kaart te schrappen. Voor de meeste Franse bedrijven zijn de directe handelsbelangen in deze regio beperkt, dat geldt echter niet voor Japan. De export - voornamelijk luxe-goederen - naar Japan leverde Franse bedrijven in 1994 ongeveer (7,8 miljard gulden) op. De doorgaans zo diplomatieke leiders van het enige land ter wereld dat de gevolgen van een atoombom aan den lijve heeft ondervonden, veroordelen de Franse voornemens in steeds fellere bewoordingen. De Japanse minister van financiën Masayoshi Takemura riep maandag op tot een Japanse consumentenboycot van Franse produkten. Kort daarop volgde op de beurs in Parijs een koersdaling van aandelen in Franse exporteurs van luxe-goederen, zoals drankenfabrikant Remy-Cointreau, cosmetica-gigant Moet Hennessy Louis Vuitton (LVHM) en de dranken-groep Pernod Ricard. Volgens een woordvoerder van Remy- Cointreau is het “nog te vroeg om de mogelijke gevolgen van een boycot in de buitenlandse verkopen te signaleren”. “We vrezen echter dat de verkoop van met name cognac in Australië en Japan kan gaan dalen.” Pernod Ricard wordt geconfronteerd met “een stroom van protestbrieven”. Ook in Noord-West Europa nemen de protesten toe. De 280 leden van de Spar-supermarktketen in Denemarken hebben alle reclame voor Franse produkten gestaakt. De Finse Consumentenorganisatie riep haar leden vorige week op tot een boycot van Franse wijnen, kaas en cosmetica. Zesentwintig Horeca-gelegenheden in Hamburg hebben hun zaak tot “Cognacvrije-zone” verklaard en sommige restaurants in München serveren geen Franse dranken of gerechten meer.