EEN VOLWASSEN FRISDRANK

“Nederland is rijp voor ijsthee”, zegt woordvoerder M. Römer van Douwe Egberts (producent van 'Pickwick Ice Tea'). Twaalf miljoen liter koude thee - 0,8 liter per persoon - werd er vorig jaar in Nederland geconsumeerd. Dat is een bescheiden hoeveelheid wanneer je het vergelijkt met de 5,6 liter die de Belgen gemiddeld dronken. Het is niets vergeleken bij Zwitserland, hèt ijsthee-land bij uitstek, waar de gemiddelde comsumptie op wel 37 liter per hoofd van de bevolking lag.

Maar de Nederlanders hebben ijsthee nu ook ondekt, zeggen de producenten. Aan voorspellingen van verkoopcijfers durven ze zich nog niet te wagen, omdat die sterk beïnvloed kunnen worden door het weer. “Maar de populariteit van ijsthee neemt in Nederland snel toe”, verzekert F. van Ooyen van Unilever, met 'Liptonice' marktleider. “De behoefte van consumenten aan natuurlijke, gezonde frisdranken met een aparte smaak”, geeft hij als reden voor de groeiende populariteit van het drankje.

IJsthee wordt vooral gedronken door volwassenen. “Het is natuurlijk niet zo dat het niet voor kinderen is”, zegt Van Ooyen. Maar in de reclame is Liptonice wel 'gepositioneerd' als 'lekker voor na het sporten'. “Het wordt veel gebruikt bij sportgelegenheden als tennis en golf”, weet hij. Of het echt gezonder is dan andere frisdranken? “Hoeveel calorieën er precies in zitten durf ik niet te zeggen. Maar kijk naar wat er in zit: thee, citroen. Wat is nu natuurlijker dan dat?”