De wetenschap achter een nieuw ijsje; Hoe sociaal is de Cornetto?

De ijsjes van Unilever zijn 'verfrissend' of 'sociaal', voor 'zelfverwenners' of 'genieters'. Een verfrissend ijsje om jezelf mee te verwennen, dat had de ijsgigant nog niet in het assortiment. Dus werd er een ontworpen: op de computer.

Nergens in de fast moving consumer goods gaan de ontwikkelingen zo snel als in het voorverpakte ijs of, in vaktermen, het 'impuls-ijs': 20 procent van alle Unilever-ijsjes is de afgelopen twee jaar geïntroduceerd. IJs is voor het concern (omzet uit ijs: 7 miljard per jaar in meer dan 50 landen) een kernactiviteit, waarbij produktontwikkeling een grote rol speelt. Achter het maken van een ijsje op een stokje gaat een wereld schuil van wetenschap en techniek waarin samenwerking tussen verschillende disciplines essentieel is.

De introductie van een nieuw Unilever-ijsje begint meestal met marketing. Uitgangspunt is hierbij de 'segmentatie-vierhoek' waarin twee assen lopen: de een gaat van 'sociale verwenning' naar 'zelfverwenning', de ander van 'verfrissing' naar 'genieten'. Elk ijsje heeft in deze vierhoek een eigen plaats. 'Sociale' ijsjes die verfrissen, zijn in de ideologie van Unilever de Calippo en de Raket, een sociaal ijsje dat doet genieten is de Cornetto en een ijsje waar je jezelf mee verwent terwijl je er ook van geniet de Magnum. De Magnum wordt om die reden in commercials neergezet als een ijsje dat je alleen eet, met de slogan 'een moment voor jezelf'. In de reclame voor sociale ijsjes benadrukt de fabrikant de groepsgebonden consumptie: de Cornetto bijvoorbeeld wordt in bioscopen stevig gepromoot.

Een nieuw ijsje moet een hiaat opvullen in de segmentatie-vierhoek. Zo miste Ola een sterke vertegenwoordiger in het segment 'jezelf verwennen met een verfrissing' en dus werd dit jaar de Soledo geïntroduceerd. De Soledo is net als de Magnum vooral bedoeld voor de 'zelfverwenners' (volwassenen), maar richt zich meer op het verzadigen van de verfrissings-behoefte.

Ondermeer met behulp van de paintbox, een computersimulatie van mogelijke ijsvormen waarop consumenten-panels spontaan dienen te reageren, wordt de vorm en de kleur van het ijsje bepaald. Met enkele drukken op de knop kan een Cornetto worden voorzien van een bananen-vorm of een cirkeltje mini-aardbeien.

Vervolgens moet men bepalen volgens welke produktie-techniek het nieuwe ijsje zal worden gemaakt. Met name voor waterijs, waar we de grootste variëteit in vormen zien, zijn er tegenwoordig vele mogelijkheden. De methode van de Raket, waarbij vloeibaar waterijs in vaste mallen werd gespoten, is allang niet meer de enige manier om een ijsje te vormen. Tegenwoordig worden vooral rubberen mallen gebruikt of wordt het ijs eerst in vormloze mallen gegoten en daarna onder druk van meerdere tonnen in de gewenste vorm geperst. Dr. Don Darling, 'Ice Cream Research and Development Member' van Unilever (zeg maar: de produktie-technicus van Ola, Davino, Caraco en de talloze andere Unilever-merken): “Het voordeel van deze methodes is dat je veel sneller op de markt kunt reageren dan met voorgevormde metalen mallen. Kinderen willen op het ene moment een dinosaurus-ijsje of een kikker, dan weer een lolly in de vorm van super-Mario.”

Een van de nieuwe Ola-successen is de Boomy, een waterijsje dat nog het meest weg heeft van een barbecue-spies en bestaat uit een 'aardbei', een 'citroen' en een 'sinaasappel'. De Boomy wordt volgens een wederom geheel nieuwe methode gemaakt die werd ontleend aan de kunststofindustrie, het spuitgieten. Hierbij wordt halfvloeibaar vruchtensap in mallen gegoten. Door de uiterst snelle koeling blijven de kristallen klein, waardoor het ijsje een zachtheid krijgt die doet denken aan 'fruitpuree'. Darling: “Het is een ingewikkeld proces, maar de resultaten zijn duidelijk. Vergelijk het aarbeienijs van de Raket maar eens met dat van de Boomy!”

Bij de ontwikkeling van een nieuw ijsje worden tenslotte ook de stokjes niet vergeten. Zo hebben de zelfverwennings-ijsjes Magnum en Soledo een breed uitlopend stokje, omdat ze veel worden gegeten door volwassenen. En de nieuwste Ola-creatie, de in rood en wit waterijs vervlochten Mister Long, heeft een ronde stok. Darling: “Dan kunnen kinderen het ijsje gemakkelijk ronddraaien. Dat geeft een grappig effect.”

    • Micha Kat