Grootste jamfabrikant in Europa; Zwitserse Hero overgenomen door Schwartau

ROTTERDAM, 19 JULI. Het Zwitserse voedings- en drankenconcern Hero, dat een sterke positie heeft in Nederland, wordt overgenomen door de Duitse Schwartau-groep.

Schwartau en Hero, die de overname gisteren bekend maakten, vormen samen de grootste Europese fabrikant van jam in Europa. In Nederland verkoopt Hero onder meer frisdranken onder de merknamen Hero en Herschi en jam onder de merknamen Betuwe en Hero. De overnameprijs is niet bekend gemaakt.

De Schwartau-groep koopt een houdstermaatschappij, die eigendom is van de concernleiding van Hero. Deze holding bezit op haar beurt 40 procent van het kapitaal en 54 procent van de stemgerechtigde aandelen van Hero. De Hero-groep zal de buitenlandse dochterondernemingen van Schwartau overnemen.

Hero en Schwartau kampen met een stagnerende markt voor jams. Zij willen zich meer richten op sectoren met meer groeipotentieel, zoals snoep, frisdrank en ingrediënten voor de bakkerij-industrie.

Hero is genoteerd op de beurs van Zürich en produceert jam, frisdrank, fruitdranken en fruitpreparaten voor de bakkerij-industrie op 20 plaatsen in Europa. Het Zwitserse bedrijf boekte vorig jaar een omzet van 1,23 miljard Zwitserse frank (circa 1,63 miljard gulden) en een winst van bijna 90 miljoen gulden. Schwartau is eigendom van de familie Oetker - geen connectie met de Duitse voedingsgroep dr. August Oetker - en producent van onder meer jam en een reeks Muesli-repen. De omzet van Schwartau bedroeg vorig jaar 1,58 miljard Duitse mark (1,75 miljard gulden).

De overeenkomst geeft geen van beide bedrijven een dominante positie in de markten waarop ze actief zijn, doordat ze in verschillende landen sterk zijn. Schwartau is vooral sterk aanwezig in Duitsland, Frankrijk en de VS, terwijl Hero's belangrijkste markten zijn in Zwitserland, Nederland, Groot-Brittannië en Spanje.

Hero Nederland verwacht dat de overname door Schwartau geen grote gevolgen zal hebben voor de Nederlandse tak van het concern. “Het accent van de activiteiten van Schwartau ligt in Duitsland. In de Benelux is de activiteit van Schwartau bijna nul”, zegt L.C.M. Oosterveer, directeur marketing en verkoop van Hero Nederland. Hero heeft in Nederland circa 550 werknemers en een omzet van circa 400 miljoen gulden. Het concern heeft vestigingen in Breda, Goes en Hoensbroek.

Hero heeft de afgelopen zeven jaar veel geïnvesteerd in Nederland. Een aantal bedrijven werd overgenomen, waaronder De Betuwe van Unilever en frisdrankenproducent Herschi. Hero is nu in Nederland de derde fabrikant van frisdrank, na Coca-Cola en Heineken-dochter Vrumona. Begin mei introduceerde Hero Herschi Original Cola, een kwaliteitscola die zou moeten gaan concurreren met de gevestigde merken Coca-Cola en Pepsi.

Hero was al lang onderwerp van overnamespeculatie. Het bedrijf tracht vooral in Duitsland en Italië marktaandeel te veroveren en moet het daarbij opnemen tegen multinationale giganten. Afgelopen december werd het Zuidafrikaanse Del Monte Foods genoemd als geïnteresseerde. In Zwitserland is er bij analisten en beleggers kritiek op het feit dat Schwartau niet 100 procent van de aandelen van het bedrijf koopt. Volgens het nieuwe overnameregime dat volgend jaar in Zwitserland van kracht wordt, moet een grootaandeelhouder die 49 procent van de stemgerechtigde aandelen in bezit heeft de overige aandeelhouders uitkopen.