'De Tour is als het leven: vol shit'

ROME, 19 JULI. Moet het feest altijd doorgaan? Neen, vinden de Italiaanse kranten unaniem. Bijna niemand zegt dat de etappe had moeten worden stilgelegd. Maar waarom is het overwinningsfeestje na afloop, met de huldigingen en de kussen, niet afgelast? “Een schandalige scène temidden van wreed verdriet,” schreef de Gazzetta dello Sport vanmorgen. En de woedende verslaggever van La Repubblica: “De Tour is als het leven. Een leven vol shit, moet ik vandaag zeggen.”

De dood van Fabio Casartelli, die afgelopen zondag 25 jaar was geworden, overheerst in sommige kranten zelfs het kabinetsbesluit om in Bosnië te blijven geloven door onderhandelingen. Pagina na pagina wordt Casartelli herdacht. Het goud op de Spelen in 1992. De droom die zijn vader, een fanatiek amateurrenner, nooit had bereikt: een profcontract. Daarna het wachten op een doorbraak, op een grote overwinning. Het verdriet van Annalisa, sinds een jaar zijn vrouw. Het onbegrip van zijn zoontje van twee maanden, dat zou worden gedoopt na de terugkomst van zijn vader uit de Tour.

Schuldigen zijn er niet, schrijft de Gazzetta dello Sport. “Geen enkel technisch middel heeft het karakter van het wielrennen veranderd. Geen enkele jacht op zakelijke belangen of op het spektakel heeft het gevaarlijker gemaakt dan het was in de tijden van de pioniers, van de fietsen met de dikke banden. Een zeker risico is altijd eigen geweest aan het wielrennen.”

De twee Italiaanse zenders die de Tour volgen, hebben verschillend gereageerd. Op Telemontecarlo barstte Davide De Zan, een persoonlijke vriend van Casartelli, uit in een huilbui. Na het bericht van diens dood besloot de zender de uitzending zonder commentaar en zonder reclame-onderbrekingen te laten doorgaan.

Ook in Italië is de discussie over de helm losgebarsten. Oud-renner Francesco Moser verklaarde zich tegen La Stampa fel tegen. “De helm is onverdraagbaar in dergelijke etappes, met zo'n warmte. Ze moeten de renners niet aan zo'n marteling blootstellen.” Volgens hem zijn het vooral de sponsors die helmen willen, omdat ze dan een extra plaatsje voor reclame hebben. Moser zei dat het dragen van een helm pas verplicht kan worden gesteld als er een koelingssysteem voor is ontwikkeld.