Zuidkoreaanse haven stuit op eigen grenzen

PUSAN, 18 JULI. De grootste havenstad van Zuid-Korea groeit hard als zakencentrum, misschien wel te hard. De pieren vijf en zes in Pusan, volgestapeld met containers, verwerken nu al 50 procent meer handel dan deze aankunnen. Dat komt door de explosieve groei van de Zuidkoreaanse economie.

“Deze pieren zijn gebouwd om 900.000 containers per jaar over te slaan. Maar op dit moment worden er 1,4 miljoen containers overgeslagen. Om dat te kunnen doen wordt er dag en nacht gewerkt,” aldus Lee Kang-woo, woordvoerder van de door de staat opgerichte Pusan Container Terminal Operation Corp.

Veel containerschepen die de haven van Pusan aandoen, moeten langer wachten dan ze verwacht hadden om te kunnen laden en lossen. Het percentage schepen dat te lang in de haven wacht, was in maart 25,2 procent, veel hoger dan het gemiddelde van 5,7 procent in 1994.

De belangrijkste oorzaak van de congestie in Pusan, waar de meeste vracht in Korea wordt afhandeld, is de economische groei in de afgelopen jaren.

De jaarlijkse groei in de containervracht daalde van 10 procent in de midden jaren tachtig tot 6 à 7 procent in de periode van 1987 tot 1992. Maar daarna ging de jaarlijkse groei naar 20 procent.

Zuid Korea's handel groeide van 166 miljard dollar in 1993 tot 198,3 miljard dollar in 1994. In 1995 groeit de handel naar 221 miljard dollar, aldus de officiële cijfers. De economie van Zuid-Korea groeide in het eerste kwartaal van dit jaar met 9,9 procent op jaarbasis, na een groei van 8,4 procent over geheel 1994.

“De haven van Pusan moet tweemaal zo groot worden als nu om de gewenste diensten te kunnen leveren”, zegt Kim Hyung-nam, directeur van de havenmanagment-divisie bij de Pusan District Maritime and Port Authority. “Er had op zijn minst vijf jaar geleden groots geïnvesteerd moeten worden om de havenfaciliteiten te kunnen uitbreiden, maar niemand had toen zo'n explosieve groei kunnen verwachten,” zegt hij.

Havenbeambten zeggen dat in containerterminals in Pusan, met een jaarlijkse capaciteit van bijna drie miljoen teu (een containermaat van ongeveer 20 voet), in 1994 3,85 miljoen teu is overgeslagen. Verwacht wordt dat het dit jaar over de 4,5 miljoen teu zal gaan.

Ook de economische explosie in China heeft aan de congestie in Pusan bijgedragen. Omdat de havens van China te ondiep zijn voor grote containerschepen, worden die gelost in Pusan.

Vandaaruit gaat de lading naar China. Kim zegt dat de containervracht uit China voor doorvoer op dit moment 15 procent inneemt van de havencapaciteit. Dat is 5 procent meer dan vijf jaar geleden. Functionarissen in de scheepvaart zeggen dat door de aardbeving in het Japanse Kobe op 17 januari van dit jaar ook meer schepen naar Pusan komen.

Volgens hen leidt de congestie in de haven tot een rem op de ecomische groei, doordat de transportkosten stijgen. Soms ontstaan er ook nog enenigheden met handelspartners. “Als dit zo blijft doorgaan, zullen vele buitenlands scheepvaartbedrijven naar Japan gaan”, aldus een topman van een scheepvaartbedrijf in Seoul.

Zuid-Korea probeert wel wat te doen aan de bottleneck in Pusan. Er is een plan gemaakt om de capaciteit van de haven uit te breiden tot 8,2 miljoen teu in 2010, wat een investering vergt van meer dan 5 miljard dollar. Drie van de grootste industriële giganten (Deawoo, Samsung en LG Group) willen ook meedoen aan de expansie. Ze zeggen dat Pusan dan klaar is om te profiteren van de groeiende containervracht uit het Aziatische verre oosten, dus noord-China, Rusland, Japan en Noord-Korea.

Op dit moment bestaat er door de afsluiting van Noord-Korea geen verbinding over land tussen Zuid Korea en het Aziatische continent. “Stel je eens voor dat Noord-Korea een verbinding over land van Pusan naar noord-China en Rusland toelaat”, zegt de topman uit het scheepvaartbedrijf. “Pusan zou dan net als Singapore of Rotterdam kunnen zijn.” (AP)