Spar gaat met eigen cola topmerken lijf

ROTTERDAM, 18 JULI. De ruim 260 Nederlandse Sparwinkels gaan vanaf begin september een eigen merk 'kwaliteitscola' verkopen. De introductie betekent een aanval op de positie van marktleiders als Pepsi en Coca-Cola. De Canadese colaproducent Cott is leverancier van de frisdrank en zet daarmee voor het eerst voet op de Nederlandse markt.

Dit is vanmorgen desgevraagd bevestigd door een Unigro-woordvoerster. Binnen de Sparorganisatie werken de filiaalbedrijven Unigro en Schuitema, voor 72 procent eigendom van Ahold, samen.

Cott wist vorig jaar met zijn kwaliteitscola die goedkoper is dan Pepsi en Coca-Cola een fors marktaandeel te winnen in Groot-Brittannië. De twee grootste supermarktcombinaties in Nederland, Albert Heijn en inkooporganisatie Superunie, zeiden eerder dit jaar dat ze ook plannen hebben voor een eigen kwaliteitscola.

De internationale Spar-organisatie heeft onlangs een contract met Cott gesloten. Met het Spar-huismerk 'American Cola' hopen de Nederlandse winkels er een sterk huismerk bij te krijgen met een hogere winstmarge. De gevestigde cola-fabrikanten - Unigro verkoopt tot nu toe Pepsi en Coca-Cola - krijgt er op de schappen een concurrent bij. Daarnaast verkoopt Unigro ook nog eens 3S-cola, afkomstig van Bavaria. Ondanks het eigen Spar-merk verdwijnt 3S niet van de schappen, meldt de woordvoerster.

'American Cola' is enkele weken geleden door de Britse Sparorganisatie geïntroduceerd in de 2.400 winkels in het Verenigd Koninkrijk. De internationale organisatie wil nog meer produkten introduceren onder een internationaal huismerk. “Dit is de eerste in een reeks”, aldus L. Kwak, adjunct-directeur van Spar International.

Colafabrikant Cott heeft de afgelopen paar jaar de internationale colamarkt goed door elkaar geschud met de introductie van een eigen 'kwaliteitscola'. De Canadese firma veroverde flink wat marktaandeel in eigen land en in de VS. In het Verenigd Koninkrijk ging Cott in 1994 onder meer in zee met de Britse detailhandelsketen Sainsbury en met entrepeneur Richard Branson (Virgin Cola). Inmiddels heeft Cott een marktaandeel van 21 procent in Groot-Brittannië.