Orders voor Boskalis en Ballast in Sont-project

ROTTERDAM, 18 JULI. De aannemers Boskalis en Ballast Nedam nemen deel aan de bouw van een 16 kilometer lange brug-tunnelverbinding tussen Denemarken en Zweden. Boskalis doet mee aan de bouw van het 3,7 kilometer lange tunnelgedeelte van de verbinding over en door de Sont. Ballast Nedam wordt ingeschakeld bij de baggerwerkzaamheden voor het project. Beide ondernemingen hebben daarvoor gisteren een contract getekend met opdrachtgever Öresundkonsortiet.

De eerste contracten voor het project, met een totale waarde van 25 miljard kroon (ruim 7 miljard gulden), konden gisteren worden toegekend, nadat een Zweedse rechtbank vorige week de laatste vergunning voor de aanleg had afgegeven. Milieu-organisaties hadden daartegen protest aangetekend.

Boskalis heeft een aandeel van 20 procent in Öresund Tunnel Contractors (OTC), een Europees consortium dat de order voor de bouw van de tunnel heeft binnengehaald. De order heeft een waarde van 3,8 miljard kroon (1,1 miljard gulden). Naast Boskalis maken een Brits, een Deens, een Zweeds en een Frans concern deel uit van het consortium. Hollandsche Beton Groep, dat ook voor het contract had ingeschreven, is buiten de boot gevallen.

De bouwers laten de tunnel afzinken tussen een kunstmatig schierland bij Kopenhagen en een kunstmatig eiland ten zuiden van het Deense eiland Saltholm, halverwege de Sont. De tunnel bestaat uit twee tweebaans autowegen en twee spoorbanen, die door muren van elkaar zijn gescheiden. Ook de in- en uitritten en bijbehorende gebouwen worden gebouwd door OTC. De voorbereidingen voor de de bouw beginnen dit jaar en de tunnel moet in het jaar 2000 voltooid zijn.

Aansluitend op de tunnel moet een bijna tien kilometer lange brug worden gebouwd, die uitkomt vlakbij Malmö in Zweden. Het is nog niet bekend wie deze verbinding gaat bouwen.

Ballast Nedam neemt deel in in het baggerwerk van de combinatie Öresund Marine Joint Venture. Partners daarin zijn het Deense Per Aarsleff en Great Lakes Dredge & Dock uit de Verenigde Staten. Met deze opdracht is een bedrag van 410 miljoen gulden gemoeid. Het aandeel van Ballast Nedam daarin bedraagt 160 miljoen gulden.

Naast Boskalis en Ballast Nedam zijn nog andere Nederlande bedrijven bij het project betrokken. Haskoning, DHV Milieu en Infrastructuur en het bureau Witteveen en Bos maken deel uit van het consortium Öresund Tunnel Link dat de voorbereidingen voor het project heeft uitgevoerd.