Reeks van fraudezaken treft Duitse economie

BONN, 17 JULI. Volgens Duitse media hebben managers en andere personeelsleden de afgelopen jaren niet alleen bij Opel maar ook bij Volkswagen, Mercedes, en Ford, Siemens en de chemieconcerns BASF en Hoechst steekpenningen en andere gunsten aangenomen van toeleveranciers.

Nadat vorige week bekend was geworden dat het openbaar ministerie een onderzoek was begonnen tegen 244 verdachten bij Opel en bouwbedrijven die voor Opel werken, hebben bladen als Der Spiegel, Focus, de Frankfurter Allgemeine en Bild am Sonntag de afgelopen dagen nieuwe smeergeld-gevallen elders in het bedrijfsleven gemeld.

Het aanhoudende nieuws over zulke corruptie-affaires schaadt het economische imago van de Bondsrepubliek, waarschuwt de Duitse minister van economische zaken, Günter Rexrodt (FDP). Hij wil in Europees verband tot regelingen komen die fiscale aftrekbaarheid van smeergeldbetalingen onmogelijk maken. Rexrodt is tegen een nieuwe anti-corruptiewetgeving, zoals de Beierse premier Edmund Stoiber (CSU) bepleit, maar eist wel dat met bestaande middelen strenger tegen economische malversaties wordt opgetreden. Ook de voorzitter van het de Duits Industriële Vereniging (BDI), Henkel, en de Duitse politiebonden vragen om strengere justitiële acties.

Managers van Ford en VW hebben steekpenningen en gunsten (een luxe privé-auto bijvoorbeeld) aangenomen van de Zwitserse toeleverancier Unikeller, meldt het blad Focus, dat in facsimile een vertrouwelijke brief uit 1988 afdrukt waarin dat bedrijf de wijze van betaling van steekpenningen vastlegt. Het zou om fikse bedragen gaan, bijvoorbeeld om 175.000 en 85.000 mark voor twee Ford-managers en nog eens circa 75.000 mark voor een VW-medewerker.

Ford en VW hebben de beschuldigingen direct gisteren categorisch ontkend. Hetzelfde deed het chemieconcern Hoechst in een reactie op een bericht in het blad Bild am Sonntag over het aannemen van steekpenningen en gunsten door zijn medewerkers (auto's, paarden, kostenloze vakanties). BASF kondigde aan zulke berichten in eigen beheer te zullen onderzoeken. Opel-bestuursvoorzitter Hermann liet dit weekeinde weten dat medewerkers die steekpenningen hebben aangenomen bij zijn bedrijf moeten verdwijnen en dat toeleveranciers die smeergeld betaalden géén opdrachten meer zullen krijgen.