F50-racewagen voor openbare weg; 'Jubileum-Ferrari' alleen te koop voor vaste clientèle; Rolling Stone Mick Jagger en Pinkfloyd-drummer Nick Mason hebben al ingeschreven op Ferrari F50

ROTTERDAM, 17 JULI. Sinds de Fiat-Groep voor 90 procent eigenaar is van Ferrari - 10 procent van het kapitaal berust nog bij de nazaten van de legendarische constructeur en oprichter Enzo Ferrari - ontkomt zelfs deze Italiaanse fabrikant van exclusieve sportwagens niet aan de ijzeren vuistregels van de moderne autoindustrie. Ook de sportwagen- en racefabriek uit Maranello heeft na de neergang van de autoindustrie begin jaren negentig kennis gemaakt met bij andere autofabrikanten al eerder ingeburgerde begrippen als lean production en just-in-time management, waarbij de onderdelen pas de fabriek in komen op het moment dat de produktie dit vereist.

Zo heeft een potentiële koper bij bestelling van een Ferrari tegenwoordig door de modernere produktiemethoden al na twee maanden een dergelijke auto voor de deur staan. Terwijl in het verleden wachtlijsten van meer dan een jaar geen uitzondering waren. Niettemin valt in de wereld van exclusieve em extravagante automobielen voor de ware liefhebber het 'Ferrari-gevoel' met niets te vergelijken. Dat blijkt bij voorbeeld uit het 'jubileum-cadeau', Ferrari bestaat volgend jaar 50 jaar, dat de fabriek zijn vaste clientèle heeft aangeboden. Met de produktie van de F50 heeft Ferrari als eerste een personenwagen op de markt gebracht die volledig op Formule I-technologie is gebaseerd.

Rolling Stone Mick Jagger en Pinkfloyd-drummer Nick Mason hebben voor 500.000 dollar al ingeschreven op deze 'Formule I-auto voor de openbare weg', die een topsnelheid van meer dan 300 kilometer per uur kan halen. Als zij niet worden uitgeloot kunnen Jagger en Mason de bezitter worden van twee van de in totaal 349 F50's die door de fabriek uit Maranello zullen worden gebouwd. De popsterren kunnen zich in deze met koolstofvezels versterkte en door Pininfarina ontworpen bolide, die binnen enkele seconden kan optrekken van 0 tot 100 kilometer, dan even een Niki Lauda, Alain Prost of Michael Schumacher voelen.

Dat er slechts 349 en geen 350 'jubileum F 50's' worden gebouwd is een typisch Ferrari trekje. Bij deze fabriek gaat ten slotte alles anders. Niki Lauda verbaasde zich er als voormalig Formule I-coureur bij Ferrari ooit over dat er snellere trainingstrijden naar de toen al zieke en inmiddels overleden Enzo Ferrari door de raceleiding vanaf het circuit werden doorgebeld dan hij gereden had. Enkel en alleen om de oude Enzo te behagen en het idee te geven dat zijn wagens onder alle omstandigheden de beste waren.

Die geest waart ook in 1995 nog door de fabriekshal in Maranello. Hoewel Luca di Montezemolo, tevens organisator van het WK voetbal in Italië in 1990, op instigatie van Fiat het nieuwe Ferrari met ijzeren hand regeert. Onder zijn leiding is Ferrari, dat op het hoogtepunt in 1991 wereldwijd 4.500 auto's verkocht, na enkele verliesgevende jaren in 1994 weer veranderd in een moderne en winstgevend organisatie, die op een omzet van 345,7 miljoen dollar vorig jaar 7 miljoen dollar netto winst maakte.

Inclusief de F50 wil Ferrari de komende jaren echter niet meer dan 3.000 auto's per jaar maken. “Maar we willen auto's op de markt brengen waarmee wordt gereden en geen collectors-items”, verklaarde Di Montezemolo afgelopen week in Wiesbaden op een bijeenkomst met Duitse dealers. Te veel Ferrari's worden naar het oordeel van de hoogste Ferrari-baas na geruime tijd voor een prijs verhandeld die drie keer zo hoog ligt dan wat de koper er voor heeft betaald. Dat gebeurde al met het exclusieve F40-model en dreigt ook voor de F50.

Dat vormt ook de reden dat niet iedereen zomaar een Ferrari kan kopen. In Nederland komen ongeveer 6 à 8 F50-modellen op de markt, waarvoor de eerste kopers zich al hebben gemeld. De F50 zal worden verkocht aan zorgvuldig geselecteerde klanten. Een F50 kan alleen worden besteld door iemand die al één of meerdere goedkopere Ferrari's in zijn bezit heeft.

Importeur Kroymans legt uit dat de antecedenten van Ferrari-kopers worden gescreend, waarna de gegevens naar Italië worden opgestuurd. Daarbij is het volgens de importeur uitgesloten dat iemand van wie gedacht wordt dat hij zijn geld in het criminele circuit heeft verdiend een Ferrari F50 kan kopen. “Tegen zo'n koper zeg je dan op een beleefde manier dat hij niet te leveren is”, aldus de Nederlandse importeur.

De Verenigde Staten waren vorig jaar met 590 verkochte auto's de grootste markt voor Ferrari. Daarna volgden Duitsland (523), Italië (417), Japan (369), Frankrijk (195), Zwitserland (193) en Groot-Brittanië (84). Dit jaar heeft Ferrari ook een verkoopkantoor geopend in Sjanghai, van waaruit de eerste tientallen Ferrari's in China zijn afgezet. Ruim 60 procent van de omzet wordt gevormd door de verkopen van de goedkoopste Ferrari, het type 355, die in Nederland wordt geleverd vanaf 330.000 gulden. Een F50 moet in Nederland 1,1 miljoen kosten, maar in Duitsland 'slechts' 700.000 mark. “Het 355-model is echter een geweldige Ferrari die technisch en qua comfort al zijn voorgangers in de schaduw stelt”, zegt Geert Tak, directeur van Jaguar Nederland, waaronder ook de Kroymans Groep valt. “Wanneer je het comfortabele gevoel wilt hebben: 'ik ben eigenaar van een echte Ferrari' dan volstaat dit goedkoopste model. Zo'n F50 is natuurlijk prachtig, maar waar kun je op de openbare weg 300 kilometer per uur rijden?”

    • Marc Serné