Winst van Atag groeit licht in eerste halfjaar

ROTTERDAM, 15 JULI. De winstgroei van Atag (keukenapparaten, rijwielen en sanitair) is in het tweede kwartaal vergeleken met de eerste drie maanden van dit jaar afgevlakt. In de eerste drie maanden werd 6 procent meer winst geboekt, de winstgroei over de eerste zes maanden bedroeg nog 3,3 procent.

Het bedrijf verdiende 12,4 miljoen gulden, tegenover 12 miljoen in dezelfde periode van vorig jaar. Het bedrijfsresultaat daalde licht, van 27,2 miljoen gulden tot 26,3 miljoen.

De Atag-directie constateert een aarzelende afzet van duurzame consumentenartikelen en ziet nog geen tekenen die op een kentering wijzen. Onder de huidige omstandigheden verwacht ze niettemin groei van de netto winst te kunnen bereiken. Vorig jaar zakte de winst van 23,2 tot 16,6 miljoen gulden.

De omzet groeide in het eerste halfjaar met ruim 11 procent tot 397 miljoen, met name door de overname van de Duitse producent van keukenapparatuur Seppelfricke. De afzet van de Atag Kitchen Group gaf, exclusief Seppelfricke, een lichte groei te zien ondanks de tegenvallende keukenmarkt in Nederland en Duitsland.

Het Hongaarse bedrijf Elekthermax (kookapparatuur) ontwikkelt zich gunstig. Per 1 augustus zal Atag zijn belang in dit bedrijf vergroten van 45 naar 90 procent, waarna de cijfers van Elekthermax in die van Atag zullen worden verwerkt. De uitbreiding wordt uit eigen middelen betaald.

De afzet van Atags Home Products Group stond het afgelopen halfjaar onder druk. Het verlichtingsbedrijf Happylight zal binnenkort aan twee leden van het management worden verkocht, waarna Home Products alleen nog actief is in verwarming en sanitair.

In tegenstelling tot de trend in de Europese fietsenmarkt groeide de afzet van fietsen van de Atag Cycle Group. De voorgenomen acquisitie van het Duitse fietsenbedrijf Hercules zal de marktpositie van de groep in Duitsland belangrijk versterken. Hercules zal de omzet van de Atag Cycle Group doen stijgen van 85 naar 300 miljoen gulden.