Ford produceert nieuwe Jaguar toch in Engeland

LONDEN, 15 JULI. Het nieuwe tussenmodel van Jaguar wordt gebouwd in Groot Brittannië. Dat heeft het Amerikaanse automobielbedrijf Ford, eigenaar van de Britse fabrikant van luxe-wagens, gisteren besloten.

Ford had gedreigd de produktie van het nieuwe model, met de codenaam X 200, naar de Verenigde Staten te verplaatsen. De beslissing komt niet als een verassing, omdat het Britse ministerie van Handel gisteren besloot de produktie van Jaguars in Groot Brittannië met 80 miljoen pond (bijna 200 miljoen gulden) te subsidiëren.

De nieuwe produktiefaciliteiten voor de X 200 vergen een investering van 600 miljoen pond. Het Britse ministerie verwacht dat de produktielijn 1300 directe banen zal opleveren.

Daarnaast draagt het project bij aan de werkgelegenheid bij Britse toeleveranciers van de autoindustrie. De produktielijn voor de X 200 wordt toegevoegd aan de bestaande produktie-vestiging van Jaguar in de buurt van Birmingham.

De beslissing over de lokatie van de nieuwe produktievestiging heeft de gemoederen in Groot-Britannië het afgelopen jaar flink bezig gehouden. Bestuursvoorzitter Alex Trotman van Ford liet vorig jaar nog doorschemeren dat de steunmaatregelen van de Britse regering bij deze beslissing geen doorslaggevende rol zouden spelen.

Sinds Ford Jaguar in 1989 voor 1,6 miljard pond overnam heeft de Engelse autofabrikant 770 miljoen pond verlies geleden.

Om de kosten te drukken bouwt Ford de X 200 op hetzelfde chassis als het nieuwe luxe Ford-model (code-naam DEW98) voor de Amerikaanse zakenman. Sommige directie-leden van Ford zijn van mening dat Ford kostenvoordelen had kunnen behalen door de produktielijnen van beide modellen in de VS te koppelen. Het gebruik van vrije produktie-capaciteit in bestaande Amerikaanse Ford-fabrieken voor de nieuwe Jaguar had aanzienlijke besparingen kunnen opleveren.

Een andere belangrijk voordeel van produktie in de VS is de beperking van het het valuta-risico. Bij een daling van de dollar kunnen tegenvallende verkoopopbrengsten worden gecompenseerd als ook de produktiekosten in dollars worden afgerekend. Dit is de reden dat de Duitse autofabrikanten BMW en Mercedes produktie-faciliteiten opzetten in de VS.

Behalve de steunmaatregelen van de Britse regering heeft het Jaguar-imago van 'degelijke Britse automobiel' waarschijnlijk een rol gespeeld bij de beslissing van Ford. Klanten die een meerprijs willen betalen voor een degelijk 'hout en leer-model' uit het Verenigd Koninkrijk zouden zich kunnen bedenken, wanneer Jaguars plotseling in Amerika worden gemaakt.

De Europese Commissie moet de steunmaatregel voor het winstgevende Amerikaanse auto-bedrijf nog goedkeuren. De Britse overheid heeft Ford in 1994 al 9,5 miljoen pond aan regionale steun beloofd om de produktie van de Jaguar XJS voor Groot-Brittannië te behouden.