Driedaags Beethoven-festival in het Concertgebouw; Pianiste Pires speelt ongekunsteld

Concert: Maria Joao Pires, piano. Radio Kamerorkest o.l.v. Ton Koopman. Programma: Beethoven Tweede en Vierde pianoconcert. Gehoord: 14/7, Concertgebouw, Amsterdam. Radio uitzending: 18/7, Radio 4.

De Portugese pianiste Maria Joao Pires is de centrale figuur in een driedaags Beethoven-festival dat zich afspeelt binnen de serie zomerconcerten in het Amsterdamse Concertgebouw. Daarbij komen in vogelvlucht de soloconcerten en de kamermuziek aan de orde.

Door samenloop van omstandigheden bood het eerste concert op bijzondere wijze een blik achter de schermen: wegens een ontstoken vinger kon violist Augustin Dumay, die de helft van het programma voor zijn rekening zou nemen met Beethovens Vioolconcert, niet optreden, en op het laatste nippertje werd besloten om daarvoor in de plaats het Vierde pianoconcert te spelen.

Hoewel er nauwelijks kon worden gerepeteerd was de uitvoering van een verbijsterende verfijning in samenspel waarbij de musici elke nuance in het spel van Pires ondersteunden en beantwoordden. Het was kamermuziek op het hoogste niveau waarbij ervaring en intuïtie elkaar versterkten in een ontspannen concentratie.

Opmerkelijk was de visie op het langzame deel: verend als een snelle mars klonk het unisono recitatief van het orkest die door Pires beantwoord werd met een introverte melancholie die door het moment leek te zijn ingegeven.

Aan het Tweede pianoconcert (in feite het Eerste, geschreven in de vroege jaren in Bonn) was misschien wel tè degelijk voorbereid en klonk daardoor minder spontaan. Dirigent Ton Koopman liet het orkest hier soms nadrukkelijk scherpe accenten spelen, elementen uit de historische uitvoeringspraktijk die hier wat misplaatst klonken. Want de sfeer van dit concert werd nu juist bepaald door het intieme, ongemaniëreerde spel van Pires die lichtvoetig en helder articulerend haar eigen weg bewandelt en weet te ontroeren met haar geraffineerde eenvoud.

    • Katja Reichenfeld