Tien jaar na Live Aid: De vlakten zijn vruchtbaar

Live Aid 10th Anniversary, zaterdagavond, BBC2, 19.00-21.30u. en 22.30-2.35u.

Het lijkt een makkelijke manier om een zomerse zaterdagavond te vullen - en op zichzelf is het dat natuurlijk ook: BBC2 vult morgenavond ruim zes uur zendtijd met hoogtepunten uit Live Aid, het grote liefdadigheidsconcert op 13 juli 1985 in Londen en Philadelphia, waarmee de internationale rock-elite, van Mick Jagger tot U2 en van Phil Collins tot Paul McCartney, zichzelf en de rest van de wereld tien jaar geleden kon aantonen dat het hart nog altijd op de goede plaats zat. En men doet er gegarandeerd een groot publiek een genoegen mee, want het was een uiterst aanstekelijk evenement.

Maar heeft het ook zin gehad? Gelukkig gaat de BBC aan die vraag niet voorbij. Men heeft Bob Geldof, de initiatiefnemer van het project dat ten slotte ruim 100 miljoen dollar opleverde voor de slachtoffers van de hongersnood in Ethiopië, gevraagd in Afrika poolshoogte te nemen. Gisteren kwam hij terug en verklaarde tegenover de BBC-camera's dat het geld inderdaad goed terecht is gekomen: “De vlakten zijn vruchtbaar. De dieren lopen te grazen. De mensen zien er goed uit. Er is veel veranderd.” Live Aid is, om kort te gaan, niet alleen een promotionele exercitie van tientallen duurbetaalde coryfeeën geweest. “Het heeft geholpen, daaraan bestaat geen twijfel”, beaamde een woordvoerder van de hulporganisatie Oxfam. “Maar vanzelfsprekend heeft het eind van de burgeroorlog nog méér geholpen. Er heerst nu vrede en de mensen zijn weer in staat hun land te bewerken.”

In de uitzending halen diverse sterren herinneringen op aan de transatlantische concerten, terwijl Geldof nog eens vertelt hoe hij opeens de sjeik van Dubai aan de telefoon kreeg met een gift van een miljoen pond - en het aanvankelijk helemaal niet vertrouwde, omdat er al eerder sjeiks hadden gebeld die al gauw als grappenmaker door de mand waren gevallen. Voor hem heeft Live Aid in elk geval een merkwaardig gevolg gehad: voortdurend werd hem voor de voeten geworpen dat hij vooral bezig was te bouwen aan zijn eigen roem als pop-vedette, maar in feite is hij sindsdien als rock-muzikant nauwelijks meer serieus genomen.