Marktaandeel van 17 procent; Vendex Food en Markant werken samen in inkoop

ROTTERDAM, 14 JULI. Supermarktgroep Food Groep gaat samenwerken met inkoopcombinatie Markant Foodmarketing. Daardoor ontstaat in Nederland de op twee na grootste inkoopcombinatie, na Albert Heijn en Superunie.

De Vendex Food Groep, onderdeel van Vendex International, en Markant krijgen samen een omzet van 8,2 miljard gulden en een marktaandeel van 17 procent. Dat hebben beide bedrijven vanmorgen bekendgemaakt.

Marktleider in Nederland is supermarkt Albert Heijn met een aandeel van ruim 27 procent, terwijl inkoopcombinatie Superunie 22 procent controleert. Beide partijen verwachten in september nadere mededelingen te doen over inhoud en vorm van de samenwerking.

Bij Vendex Food (omzet 5 miljard gulden) behoren de supermarkten Basismarkt, Edah, Dagmarkt, Konmar, Battard (België) en Eda (België en Frankrijk). Markant Foodmarketing (omzet 3,2 miljard gulden) is een samenwerkingsverband van acht groothandelsbedrijven. Naast de zelfbedieningsgroothandels Sligro en Ven zijn de supermarktketens Attent, Boni, Golff, Kosma, Méérmarkt, MCD, ProMarkt, Rekra, Thuismarkt, Toptien en Zomermarkt en de SRV-wagens aangesloten.

Door de krachtenbundeling kunnen Vendex Food en Markant een krachtiger vuist maken tegenover producenten. De hoeveelheid goederen die Vendex/Markant gezamenlijk kunnen afnemen wordt groter dan voorheen, waardoor de inkoopprijs omlaag zal gaan. Markant-directeur C.M. Boer: “Dat levert ons een prijsvoordeel op. Dat spelen we door naar de consument.”

Door dat prijsvoordeel versterken de twee hun concurrentiepositie op de Nederlandse levensmiddelenmarkt. Markant alléén is klein en heeft een marktaandeel van ruim vijf procent. Op de ranglijst neemt de inkoopcombinatie uit Bilthoven nu nog een zesde plaats in, zo meldt Boer.

Een woordvoerder van Vendex noemt de samenwerking “strategisch”. “Er bestaat al langer een trend tot schaalvergroting bij inkoopcombinaties. Door de samenwerking wordt voorkomen dat twee kleine spelers achterop raken. Het voordeel is dat we samen een groter volume afnemen, Dat heeft wellicht invloed op de inkoopprijzen. Dat biedt wellicht ook een voordeel voor de consument.”

Volgens directeur Boer bekijken Markant en Vendex de komende maanden in hoeverre kan worden samengewerkt in internationale inkoop. Markant is lid van de Europese inkooporganisatie EMD, terwijl Vendex Food Groep deel uitmaakt van Eurogroup.