Mercedes breekt door in China

BONN, 13 JULI. In het gevecht om een betere plaats op de snel groeiende markt in China heeft Daimler-dochter Mercedes Benz ten koste van het Amerikaanse Chrysler-concern een grote doorbraak gerealiseerd. Ook andere Duitse concerns, zoals Porsche en Bosch, lijken te gaan profiteren van Chinese ergernis over de Amerikaanse Taiwan-politiek en het voorbereidend werk voor de Duitse export-industrie dat kanselier Helmut Kohl de afgelopen jaren met enkele economische promotiereizen naar Azië deed.

Na twee jaar onderhandelen hebben Mercedes en de South China Motor Corporation (Nafang Corp.) gisteren in Stuttgart principe-akkoorden bereikt over een joint venture die in twee fabrieken in Zuid-China 60.000 personenauto's en 100.000 benzine- en dieselmotoren gaat bouwen alsook over de gemeenschappelijk bouw van 7.000 bussen en 5.000 chassissen voor bussen. De Chinese staatspresident, Jiang Zemin, die zijn vijfdaagse bezoek aan de Bondsrepubliek in Stuttgart begon, heeft vandaag in Bonn de contracten voor de joint-ventures getekend. Hij werd in Bonn ontvangen door bondspresident Roman Herzog, Kohl en de ministers Kinkel (buitenlandse zaken) en Rexrodt (economische zaken).

Kohl en Rexrodt hebben er de afgelopen jaren op gehamerd dat de Duitse export-industrie in China en andere Aziatische landen actiever en minder traditioneel moet opereren, bijvoorbeeld door niet op kant-en-klare exportorders te mikken maar zich - via joint ventures en anderszins - meer op Aziatische wensen in te richten. Volgens Kohl dreigt Duitsland als exportland anders de slag met de VS, Frankrijk en Japan op Aziatische groeimarkten definitief te verliezen.

Het project in Zuid-China vergt een investering van 1,4 miljard mark, Mercedes wordt voor 45 procent eigenaar, de Nafang voor 55 procent in het enige nieuwe Chinese autoproject tot 2.000. De personenauto die geproduceerd zal worden is een “Space-waggon” van het type Viano, waarvan de Spaanse Mercedesfabriek volgend jaar de primeur uitbrengt. Van de nu geplande 60.000 Chinees-Duitse Viano's is 20 procent gedacht voor Chinese export in Azië. De bussen willen Mercedes en de Chinese producent Yangzhou laten bouwen door een joint venture met een startkapitaal van 50 miljoen dollar, waarin zij elk voor 50 procent deelnemen.

Met de Chinese luchtvaartindustrie (AVIC) en het Zuidkoreaanse Samsungconcern onderzoekt Fokker-moeder Dasa (zelf een andere dochter van Daimler-Benz) sinds mei of de ontwikkeling van een toestel voor 100 à 120 passagiers voor de markt in Azië mogelijk is. Voor gemeenschappelijke produkties voor de ruimtevaart is Dasa in juli '94 een overeenkomst met de Chinese ruimtevaartindustrie (CASC) aangegaan. Met Bosch heeft Jiang Zemin een contract over enkele honderden niljoenen mark getekend voor levering en verkoop van benzine-injectiesystemen. Porsche hoopt op een contract van 50 miljoen voor de opzet van een research-centrum van de grootste Chinese auto-industrie FAW (Changchung), waar 270.000 mensen werken en waarmee Volkswagen en Audi al samenwerkingsovereenkomsten hebben.

Bonn hoopt nu ook op meer kansen voor Duitse ICE-treinen in China, dat tot nu toe meer interesse toonde voor de Franse TGV. Jiang Zemin is vandaag in Bonn op de mensenrechtensituatie in zijn land aangesproken, maar, zoals minister Kinkel zei, “dit is een economisch bezoek.”