NS heeft moeite met nieuwe dienstregeling

UTRECHT, 12 JULI. De Nederlandse Spoorwegen hebben grote moeite met het uitvoeren van de nieuwe dienstregeling. De spoorwegen slagen er steeds vaker niet in de treinen op tijd te laten rijden.

Dat zegt een woordvoerder van NS, in reactie op een verontruste, interne brief van de directeur van NS Verkeersleiding, H. Biekart, aan de directeuren van NS Cargo en NS Reizigers. De brief is een maand geleden verstuurd. Ook de reizigersvereniging Rover heeft over de gevolgen van de nieuwe dienstregeling geklaagd.

Volgens de NS-woordvoerder moet de brief van Biekart worden gezien als 'een signaal' en 'een waarschuwing' voor de afdeling werkvoorbereiding. Die afdeling is onder andere verantwoordelijk voor het inzetten van extra treinen en grote buitendienst-stellingen. De spoorwegen zetten op de bureaus voor werkvoorbereiding in Rotterdam en Amsterdam tijdelijk extra personeel in.

De vertragingen ontstaan, aldus de woordvoerder, door een combinatie van de nieuwe dienstregeling, werkzaamheden aan sporen en stations, personeelstekorten, reorganisaties, mankementen aan het materieel en het grote aantal zomerevenementen. Soms vallen ritten zelfs geheel uit.

De nieuwe dienstregeling wijkt sterk af van de vorige en “dat trekt een zware wissel op het personeel”, zegt de woordvoerder. Het personeel moet verder wennen aan de veranderde verhoudingen binnen NS, waar een aantal diensten sinds kort zelfstandig functioneert. De extra treinen die voor evenementen zoals popconcerten worden ingezet en de tegenslagen met materieel dragen ook aan de problemen bij. De nieuwe Regiorunner bijvoorbeeld, is nog erg gevoelig voor storingen, terwijl de uit 1954 daterende 'hondekoppen' die ter vervanging kunnen worden ingezet, een veertig procent kleinere capaciteit hebben.

Rond Utrecht en op het traject van Amsterdam naar Brussel en Vlissingen komen de grootste problemen voor. Er wordt daar gewerkt aan verdubbeling van de baanvakken en vernieuwing van stations, waardoor bijna elke dag vertragingen ontstaan. Ook in Leiden, waar een geheel nieuw station verrijst, lopen de werkzaamheden door tot volgend jaar.

Rover zal een kort geding aanspannen, waarin wordt geëist dat NS de oude dienstregeling weer invoert. Daardoor zouden de stations Hilversum en Driebergen-Zeist weer door de intercity worden aangedaan. Volgens Rover is de nieuwe treindienst een “ernstige verslechtering voor de reizigers in het Gooi en de Vechtstreek”. De NS-woordvoerder betwijfelt of het mogelijk is de dienstregeling terug te draaien.