'Je doet iets van het begin tot het einde'

Zijn kantoor bestrijkt een paar vierkante meter. De inrichting is zeer low-budget: een oude tafel, een simpel bureautje en een paar eenvoudige stoelen. De muren heeft hij zelf voorzien van een lik blauwe verf. Voor de jonge ondernemer Kees-Jan Geerkens (28) geen dure leren fauteuil of kolossaal bureau. Geerkens is eigen baas: hij runt sinds anderhalf jaar het eenmansbedrijfje ProFore!

Hij bedrukt alles wat met golf te maken heeft, golfballetjes, tee's, t-shirts en handdoekjes voorziet hij van bedrijfslogo's. Bedrijven bestellen bij Geerkens bijvoorbeeld een partij van 1.000 golfballen, die ze weggeven als relatiegeschenk. “Mensen willen wel eens wat anders dan een fles wijn.”

Een echte passie voor de golfsport heeft Geerkens niet, ondanks zijn blauwe spijkerblouse met als opdruk een golfende Mickey Mouse. “Het is een leuke sport. Ik heb ook wel een paar lessen gehad. Maar in oktober heb ik mijn been gebroken. Sindsdien heb ik niet meer gegolfd.” En tijd om tegen een gerimpeld balletje aan te meppen, heeft Geerkens nauwelijks meer. Werkdagen van tien tot twaalf uur zijn volgens hem eerder regelmaat dan uitzondering. En het weekend is gereserveerd voor een andere balsport: hockey, zijn enige andere hobby.

“Eigenlijk is mijn werk mijn hobby”, zegt Geerkens. Hij begon in september 1993. Zijn toenmalige werkgever, een drukkerij, stond er slecht niet voor en Geerkens dreigde zijn baan te verliezen. Hij wachtte niet op de fatale mededeling maar stapte zelf op na een dienstverband van zeven jaar. Het idee om een eigen bedrijf te beginnen, had hij al sinds hij een grafische opleiding op MBO-niveau volgde.

Bij zijn ex-schoonvader, eigenaar van een importbedrijf, vond hij onderdak voor ProFore! Die had nog ruimte over in zijn bedrijfsloods in Vijfhuizen, een dorp in de Haarlemmermeer. “Ik zat ergens in een hoekje weggedoken. Geen afgescheiden ruimte, met alleen een bureau, een tweedehands-computer en een tafel.” Hij zit er nog, al is het hoekje verruild voor het minimaal ingerichte kantoortje.

De spil waar alles omdraait, is de 'tampon-drukmachine'. Met dit apparaat, dat hij voor enkele duizenden guldens kocht, kan Geerkens bedrijfslogo's op golfballen kan drukken. Veel inkt en een hoop geduld zijn daarvoor nodig. Veel inkt omdat hij soms wel vijfduizend ballen per dag drukt, veel geduld omdat hij ze één voor één op het appararaat vast moet 'klikken'. De tampon-drukmachine is semi-automatisch. Hij pakt de bedrukte balletjes zelf in. Gemiddeld vraagt hij voor een bedrukte golfbal 2,95 gulden. “Dat is afhankelijk van het type bal en het gevraagde aantal.”

Het startkapitaal kon hij bij elkaar schrapen dankzij zijn (schoon-)familie en vrienden. Voor een lening bij een bank kwam hij niet in aanmerking. Tevergeefs klopte hij, gewapend met zijn ondernemingsplan, aan bij drie banken. “Ze vonden dat er te weinig zekerheden in zaten.” Hij begon met het laten drukken van 2.000 folders die hij naar potentiële klanten verstuurde. De volgende stap was een stand huren op de Sale-beurs in Amsterdam. De nodige contacten die hij daar op deed, brachten de zaak in een stroomversnellinkje. Zijn eerste klant hapte. Geerkens verkocht een partij paraplu's aan een computerbedrijf.

Ondanks het eerste succesje was het begin teleurstellend. “De omzet viel vies tegen. De eerste paar maanden draaide ik met verlies.” Geerkens zette door, want hij was van zichzelf overtuigd. “Ik had het gevoel dat ik het allemaal goed had voorbereid. Ik was niet zo maar begonnen.” Toen eenmaal eind maart het golfseizoen begon, regende het plotseling opdrachten. “Op een gegeven moment bleef ik maar drukken. Mensen willen graag met hun eigen golfballen spelen.” Hij verwacht dit jaar af te sluiten met een winst van 'enige tienduizenden guldens'. Hij heeft inmidels ongeveer honderd klanten, variërend van de kruidenier op de hoek tot een multinational.

Het werk geeft hem voldoening. “Je doet iets van het begin tot het einde. Je drukt de ballen en verkoopt ze. Als het moet, dan doe ik dit voor de rest van mijn leven”, zegt hij met een glimlach. Het is vooral de 'combinatie van macht en vrijheid' die hem aanspreekt. “Het is natuurlijk niet zo dat ik 's ochtends begin wanneer ik wil. Ik begin om half negen en eindig om een uur of acht. Maar daartussen bepaal ík wat ik doe.”

Geerkens heeft het gevoel dat zijn concurrenten - 'een stuk of vijf' - hem in de gaten beginnen te krijgen. “Ze zien aan mijn klanten, dat ze me wel serieus moeten nemen”, meent hij. Er zijn volgens hem nogal wat mensen geweest, die geprobeerd te hebben om een bedrijf als ProFore! op te zetten. “Een heleboel zijn heel snel weer verdwenen. In het begin kreeg ik zo'n reactie van: daar heb je weer zo'n freubelaartje. Nu merk ik dat ze rekening met mij beginnen te houden.” Over zijn ambitie is Kees-Jan Geerkens kort. Hij wil de op één na grootste worden van Nederland worden. “Er zal toch altijd wel iemand roepen dat hij groter is.”