Chauffeurs Spaanse bus reden te lang

NÎMES, 12 JULI. De chauffeurs van de bus die zondagnacht verongelukte in Zuid-Frankrijk hebben zich niet gehouden aan de wettelijk verplichte rusttijden. Het openbaar ministerie in Nîmes deelde gisteren mee dat het ongeluk een gevolg is van een combinatie van slaapgebrek en te hard rijden. Bij het ongeval zijn twee Nederlandse vrouwen om het leven gekomen. Vier andere Nederlanders zijn licht gewond geraakt. In totaal zijn 23 dodelijke slachtoffers gevallen en raakten ruim dertig mensen gewond.

Drie gewonde Nederlanders, een moeder met twee kinderen, zijn doorgereisd naar familie in Spanje. Een vierde gewonde kon vanmorgen het ziekenhuis verlaten. De omgekomen passagiers zijn opgebaard in een tijdelijk mortuarium in een leegstaande school in Roquemare. De overleden Nederlanders worden volgens Eurocross, die verantwoordelijk is voor de afwikkeling van het ongeval, waarschijnlijk vandaag of morgen nog naar Nederland teruggevlogen.

Uit onderzoek van de tachograaf in de bus, die duur en verloop van de ritten registreert, bleek dat de chauffeurs vanaf 29 juni bijna negenduizend kilometer hadden afgelegd, zonder de wettelijk verplichte aaneengesloten rusttijd van 36 uur in tien dagen. De regel dat chauffeurs acht uur moeten rusten voorafgaand aan iedere dertig uur rijden werd ook niet nageleefd volgens de autoriteiten in Nîmes. De tachograaf bleek overigens niet steeds ingeschakeld, wat kan leiden tot een strafklacht wegens fraude.

De Franse justitie verhoorde gisteren de chauffeurs van de bus en de twee directeuren van het Spaanse busbedrijf Monllor d'Alicante, die zich spontaan in Nîmes hadden gemeld. Volgens de directeur van Starbus Nederland, die de bus met chauffeurs via Starbus Spanje van Monllor had gehuurd, hadden de chauffeurs voldoende rust gehad. “Ik heb persoonlijk gecontroleerd dat ze zaterdag om vier uur in het hotel hier zaten en ze zijn zondagmorgen om acht uur pas vertrokken. Wat ze in de dagen daarvoor hebben gedaan kan ik niet controleren. Dat is de verantwoordelijkheid van Monllor.”

Een op de drie verkeersongevallen in Frankrijk is het gevolg van oververmoeide chauffeurs. De Spaanse bus had twee chauffeurs en mocht volgens Spaanse regelgeving 24 uur per dag rijden. Als het een Franse bus was geweest, hadden de chauffeurs maar achttien uur achter het stuur mogen zitten. Veel Fransen willen dat de strenge Franse regels ook voor buitenlandse chauffeurs gelden. In Nederland mogen twee chauffeurs in vergelijkbare omstandigheden samen maximaal 19,5 uur rijden. Nieuwe Nederlandse regelgeving over de rust- en rijtijden van beroepschauffeurs staat op stapel.

De chauffeur van de Spaanse bus, die op weg was van Amsterdam naar Alicante, raakte tijdens een inhaalmanoeuvre een vrachtwagen. De dubbeldekker kantelde en schoof met ongeveer 110 kilometer per uur tientallen meters op een zijkant langs de middenberm. De meeste dodelijke slachtoffers vielen naar het zich laat aanzien onder de passagiers die bovenin de bus zaten.

Volgens TNO is het bij een dergelijk ongeval voorspelbaar dat de mensen bovenin het meest getroffen worden. Als de bus kantelt, vangt de bovenkant de klap op, waarbij de ruiten sneuvelen en de bus indeukt. De mensen aan de raamkant van de zijde waarop de bus terechtkomt lopen daarbij het meeste gevaar. Volgens een woordvoerder van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) kan men echter niet stellen dat een gewone bus veiliger is dan een dubbeldekker. Doordat bij een dubbeldekker het zwaartepunt hoger ligt, slaat hij misschien sneller om, maar daar staat tegenover dat hij niet zo snel verder kantelt en over de kop slaat als een gewone bus.

Verschillende mensen zijn bij het ongeluk door en uit de bus geslingerd. Dat gegeven verleent nieuwe actualiteit aan de discussie over het verplichten van veiligheidsgordels in bussen. De Europese Commissie wil voor het eind van volgend jaar de aanwezigheid van veiligheidsgordels in nieuwe bussen verplicht stellen. Transportcommissaris Neil Kinnock verwacht na de zomer een voorstel op tafel te kunnen leggen waarin behalve de verplichte veiligheidsgordels ook minimumvereisten staan over de sterkte van bussen. Het gebruik van veiligheidsriemen vergroot volgens TNO de veiligheid in bussen aanzienlijk. “Je kunt er natuurlijk geen ongeluk mee voorkomen, maar mensen blijven wel netjes op hun plek.”