BolsWessanen verkoopt belang in sherryfabrikant

ROTTERDAM, 11 JULI. BolsWessanen verkoopt zijn belang van 60 procent in de Spaanse sherryproducent Williams & Humbert aan Luis Paez. Dit laatste bedrijf is voor de helft eigendom van het supermarktconcern Ahold.

Dat hebben Ahold en BolsWessanen gisteren bekend gemaakt. Met de verkoop van het belang in Williams & Humbert maakt BolsWessanen een begin met zijn “heroriëntatie ten aanzien van de drankenactiviteiten”. Luis Paez was al minderheidsaandeelhouder in Williams & Humbert, dat hoofdzakelijk sherry verkoopt onder de merken Dry Sack en Gran Duque de Alba (brandy). De omzet bedraagt ongeveer veertig miljoen gulden. Er zijn 115 mensen werkzaam. BolsWessanen realiseert “een bescheiden boekwinst” met de transactie.

In 1993 versterkte BolsWessanen Williams & Humbert nog door de aankoop van de brandy Gran Duque de Alba. Maar het concern is zich momenteel aan het heroriënteren op zijn portefeuille. Daarbij worden vooral de drankenactiviteiten onder de loep genomen. Die zijn goed voor circa een kwart van de totale omzet van BolsWessanen (5,3 miljard gulden). Verder wil het concern activiteiten op het gebied van soepen, mayonaise, bioscoopreclame en mineraalwater verkopen. Eerder werd Hertog-ijs al verkocht aan Unilever.

De strategische heroriëntatie is ingegeven door tegenvallende resultaten. Begin dit jaar stelde het concern dat het nettoresultaat dit jaar 10 tot 15 procent lager zou liggen. Vorige week maakte het concern bekend dat de winstverwachting nogmaals naar beneden moet worden bijgesteld. BolsWessanen verwacht nu dat valutaproblemen en dalende afzetten van drank en kaas de winst over 1995 met 20 procent zullen drukken.