Brüggen doet Haydn in het Mozart Festival

Concert: Radio Kamerorkest o.l.v. Frans Brüggen m.m.v. Barbara Hendricks, sopraan. Programma: W.A. Mozart: operamuziek; J. Haydn: Symfonie nr 83. Gehoord: 7/7 Concertgebouw Amsterdam. Radio-uitz.: Avro 26/7 20.02 uur Radio 4. Voortzetting Rondom Mozart: 8, 9/7.

Het traditionele driedaagse Mozart Festival van het Radio Kamerorkest in de serie Zomerconcerten in het Amsterdamse Concertgebouw heet dit jaar 'Rondom Mozart'. Frans Brüggen, die in dezelfde zaal tijdens het Holland Festival een Haydn Festival op de late avond gaf, brengt nu naast Mozart vooral veel Haydn.

Gisteravond klonk voor de pauze een Mozartiaanse operapastiche met Barbara Hendricks als soliste, daarna ging Haydns Symfonie nr 83 'La poule'. De komende twee avonden klinkt er telkens één concert van Mozart, omkranst door twee Haydn-symfonieën. Als het niet al lang geleden was gepland, zou men zweren dat Brüggen zijn gram wilde halen voor de geringe publieke belangstelling voor zijn Haydn-soirées: laat ze denken dat ze Mozart krijgen, maar geef ze vooral Haydn!

De Mozart-operapastiche bestond uit de ouverture, twee aria's en de balletmuziek uit Idomeneo, een aria uit Le nozze di Figaro en twee aria's van Donna Anna uit Don Giovanni. De aria's waren alle van het zeer gekwelde soort, al wist Mozart daarin veel onderscheid te maken. Aan een zangeres als Barbara Hendricks is Mozarts genialiteit daarin niet erg besteed. Haar gevoileerde stem is monochroom, haar dramatisch gevoel is zeer kleinschalig, haar expressie is miniem.

In Quando avran ... Padre Germani kwam ze nog tot enige expansiviteit, maar daarna was het op. Zeffiretti lusinghieri en Porgi amor (met dat onnoemelijke leed van de gravin uit Le nozze) klonken vooral vlak, klein en onbeduidend. Soms vraagt men zich af of Hendricks beseft wat ze zingt: weet ze wel dat het woord 'vendetta' in Allora rinforza ... Or sai chi l'onore 'wraak' betekent en niet iets plezierigs?

Hendricks klonk verre van moeiteloos en veelal heel erg laag, vooral opvallend bij 'abbastanza' in de Don Giovanni-aria Crudele! ... non mi dir. Hoe veel mooier werd die aria vorig jaar niet gezongen door Orgonasova in Gardiners Don Diovanni in het Holland Festival? Hendricks lijkt in haar huidige vorm geen sopraan maar een mezzo. Het publiek was enthousiast, de toegift was Dove sono uit Le nozze.

Brüggen had in de ouverture van Idomeneo iets meer noodlot kunnen laten klinken, maar de balletmuziek klonk fraai en gevarieerd. Toch is het duidelijk naar wie tegenwoordig Brüggens liefde uitgaat: dat is Haydn. 'La poule' was het hoogtepunt van de avond, vooral met dat spannend gespeelde Andante: p, p, p, p, p, p, p, steeds zachter tot een onhoorbare p. En dan fortissimo: WHAM! Fijn dat er nog zoveel meer Haydn komt.