Duitse automerken verkopen goed in VS

NEW YORK, 7 JULI. De Duitse autofabrikanten doen het goed in de Verenigde Staten in een periode waarin de meeste Amerikaanse en Japanse fabrikanten hun verkoop zien verminderen. BMW, Volkswagen en Audi hebben in jaren niet zulke goede zaken gedaan in de VS als in de eerste helft van dit jaar. BMW vond in de eerste zes maanden van dit jaar 46.629 Amerikaanse kopers voor zijn auto's, het hoogste aantal sinds de oprichting van BMW of North America in 1975. In dezelfde periode van vorig jaar verkocht de autoproducent in de VS 41.672 wagens. Inclusief de 8.766 verkochte Land Rovers - BMW is eigenaar van de Britse Rover - komt het totaal uit op 55.395 auto's. In juni verkocht BMW bijna 15 procent meer dan een jaar ervoor. Volkswagen verkocht de afgelopen maand in de VS 13.916 auto's. Dat is 37 procent meer dan vorig jaar juni en het beste verkoopresultaat in vijf jaar. In de eerste zes maanden groeide de afzet met 18 procent tot 59.227 stuks. Volkswagen stond boven aan de lijst van Europese autoproducenten in de VS. Ook Audi - onderdeel van VW - deed het goed. De verkoop in de eerste helft van dit jaar groeide met 34 procent tot 8.693 stuks, wat het hoogste aantal is sinds 1990. Er zijn tijden geweest dat de Amerikanen niets van Audi moesten hebben omdat de wagens nogal wat gebreken vertoonden. Mercedes verkocht met 36.710 auto's in de Verenigde Staten 2,8 procent meer dan in de eerste zes maanden van het afgelopen jaar. Van Porsche zijn geen verkoopcijfers bekend. (Reuter)