Wijers: scherpe voorwaarden voor steun aan Fokker

ROTTERDAM, 6 JULI. Minister Wijers van Economische Zaken stelt verschillende voorwaarden voor een nieuwe steunoperatie voor Fokker, dat vanochtend een verlies van ongeveer 500 miljoen gulden in het afgelopen eerste halfjaar aankondigde.

De bewindsman wil dat de afspraken uit 1993 (bij de overneming van Fokker door DASA) en uit 1994 (bij de vorige steunoperatie voor Fokker) worden nagekomen dat Fokker de leidende rol krijgt bij ontwerp en bouw van straalvliegtuigen in het segment van 65 tot 130 stoelen.

Wijers is erg benieuwd naar de rol die Fokker in een verdere Europese samenwerking in de regionale vliegtuigbouw wordt toegedacht. Vorig jaar heeft Daimler-Benz, DASA's moederconcern, ook beloofd samen met andere partijen een leasemaatschappijen voor Fokker-vliegtuigen op te richten, mede om de balans van Fokker te verlichten. Van dat plan is nog niets terechtgekomen.

Intussen staat wel vast dat bij een financiële herstructurering van Fokker aan een afstempeling van de huidige aandelen (nominaal tien gulden) nauwelijks valt te ontkomen. Daimler-Benz heeft de financiering van zijn Nederlandse dochter voorlopig gegarandeerd. Maar een structurele kapitaalinjectie kan slechts in de vorm van nieuw uit te geven aandelen en die kunnen niet anders dan tegen een aanzienlijk lagere nominale waarde worden geëmitteerd.

Voor 1996 denkt Fokker het financiële resultaat aanzienlijk te verbeteren. Of de vliegtuigbouwer weer winst gaat maken hangt mede af van de maatregelen om de mogelijk lager blijvende dollarkoers het hoofd te kunnen bieden.

Deze uitspraak is voorzichtiger dan in februari. Bij de aankondiging van de lopende reorganisatie zei Van Schaik dat hij voor 1996 weer winst verwachtte. De bestuursvoorzitter verbond hieraan zelfs zijn persoonlijke lot. De koers van de aandelen Fokker daalde vanochtend 50 cent naar 10,40 gulden.

Enkele weken terug zei bestuursvoorzitter B. van Schaik dat de ingezakte dollarkoers Fokker zeker 150 miljoen gulden kost. Op grond van een en ander kan worden berekend dat het verlies van Fokker over geheel 1995 op ten minste 750 miljoen zal uitkomen. Bovendien moet het concern een voorziening van 350 miljoen treffen voor de lopende reorganisatie die 1.760 banen kost.