Overname DAF door Iveco ontkend

ROTTERDAM, 6 JULI. DAF Trucks ontkent ten stelligste dat de Italiaanse vrachtwagenfabrikant Iveco (dochter van Fiat) plannen koestert voor de overname van de Eindhovense truckbouwer.

DAF komt met die verklaring naar aanleiding van een NOVA-uitzending van gisteren waarin aan de hand van een aantal getoonde documenten werd gesteld dat Iveco DAF wel wilde kopen maar daarvan af heeft gezien vanwege de tekortschietende managementcapaciteiten van Dafs huidige president-directeur C. Baan. NOVA citeerde behalve uit een brief van Iveco aan een bedrijfadviseur over een door Amerikaanse fuise- en overnamespecialist opgesteld rapport waarin wordt uitgehaald naar Baan. Deze zou, aldus het bewuste rapport, een obstakel vormen bij het vinden van partners voor DAF Trucks. “Geen enkele strategische speler wil een overname overwegen zolang hij aanblijft”, luidde het oordeel. Ook de persoonlijke integriteit van Baan werd in twijfel getrokken.

Binnen DAF, dat zelf zegt al eerder van de bewuste stukken kennis te hebben genomen, is verontwaardigd reageerd op de NOVA-uitzending waarin overigens topman Baan ook aan het woord werd gelaten. Baan zei in de uitzending te beschikken over een brief van G. Borschetti, president-directeur van Iveco waarin deze zegt dat het Italiaanse bedrijf niet voornemens is DAF Trucks over te nemen, dat daarover ook geen discussies plaatsvinden en geen studies worden verricht.

In een bericht aan alle DAF-medewerkers heeft het Eindhovense bedrijf vanochtend laten weten dat de raad van commissarissen van DAF mede op verzoek van de heer Baan een onderzoek heeft laten instellen naar de in de bewuste documenten geuite beschuldigingen aan het adres van Baan. Dat onderzoek is volgens DAF verricht door een gerenommeerde registeraccountant. Uit het onderzoek zou zijn gebleken dat de beschuldigingen iedere grond missen.

DAF zegt dat “de grove en zeer beschamende onaangename acties uiterst schadelijk zijn voor de onderneming en het management”. De commissarissen spreken hun volledige vertrouwen uit in de directievoorzitter. Dat vertrouwen baseren zij mede op de toenemende winstgevendheid van het nieuwe DAF dat vorig jaar 120 miljoen netto winst boekte en op het groeiende marktaandeel van de truckfabrikant.

Na het faillissement van het oude DAF in februari 1993 is DAF Trucks gestart dank zij een reddingsoperatie van de Nederlandse en de Vlaamse overheid, de banken en enkele investeerders. Vanaf het eerste begin is in de markt twijfel geuit of DAF Trucks niet te klein zou zijn om op den duur zelfstandig te kunnen voortbestaan. Topman Baan heeft steeds gezegd wel voor samenwerking op het gebied van componenten te voelen maar niet voor fusie of overname.