De ideale zomerauto; Mini zonder dak

Inl Ten Cate Fiat, Weesperzijde 143, Amsterdam, 020-6686373.

Medicus Henk ten Cate verwierf faam door zijn uit Italië geïmporteerde tweedehands Fiatjes 500 met een stethoscoop op hun gezondheid te onderzoeken. Hij is verantwoordelijk voor de brommende zwerm 500's die het laatste decennium in Amsterdam is neergestreken. Voor de komende zomermaanden heeft Ten Cate, in navolging van enkele Italiaanse garages, het dak van de wagen gezaagd en daarmee de ideale zomerauto ontworpen. Een cabrio, zonder deuren en met rieten stoeltjes die een eventuele plensbui door zich heen laten druppelen.

De dakloze uitvoering van de 500 verwacht men eerder in een havenstad als Porto Fino of in de smalle straatjes van Porto Cervo. Maar wie in Nederland een garage bezit en zich de aanschaf van een echte cabrio niet kan veroorloven, heeft voor een mille of zeventien de kleinste vierpersoons-sportauto met de laagste topsnelheid en het minste acceleratievermogen. Dergelijke vertederende technische kwalificaties zullen heel wat meer vrouwen bekoren dan die met pk's doordrenkte open auto-jongens.

Dante Giacosa's ontwerp van de 500, ruim twintig jaar uit produktie, noemt men in Italië wel een 'zetpil voor een vrachtwagen'. Maar vijfhonderdjes laten zich niet kleineren. Bij het opvullen van hoofdstedelijke parkeergaatjes zijn ze sneller dan achtcilindersleeën. De geringe afmetingen van de cinquecento waren ooit reden een van verkrachting verdachte Italiaan vrij te spreken. “Het is onmogelijk in een dergelijk autootje tot seksueel verkeer te komen”, stelde een Romeinse rechter. Toch biedt de 500 onvermoede mogelijkheden: Ferruccio Lamborghini reed er ondanks zijn 120 kilo jarenlang mee naar zijn auto- en tractorenfabriek.