Superunie stapt in Europese inkoopclub

NIEUWEGEIN, 5 JULI. De Nederlandse inkoopvereniging Superunie gaat samenwerken met de Oostenrijkse supermarktketen BML en de Britse detailshandelsonderneming Somerfield in de organisatie Europartners. Met deze samenwerking wil de Nederlandse organisatie inkoopvoordelen behalen op de levensmiddelenmarkt. Dat moet leiden tot een verhoging van het marktaandeel van nu 22 procent.

Superunie is na Albert Heijn - martkaandeel circa 27 procent - de grootste combinatie van supermarkten in Nederland. Bij Superunie zijn 22 ketens van regionale supermarkten aangesloten. Met 76 filialen is De Boer Winkelbedrijven de grootste keten binnen de totaal 950 winkelvestigingen die Superunie bedient.

Superunie-directeur F. Fredrix zei gisteren in een toelichting dat de winstgevendheid in de supermarktbranche voor een groot deel afhangt van een zo voordelig mogelijke inkoop. Nederlandse concurrenten van de Superunie-leden als Albert Heijn en Vendex zijn ook al onderdeel van Europese samenwerkingsverbanden. Daarnaast zijn grote Duitse concerns als Aldi in Nederland aanwezig of willen hier actief worden (Lidl, Schwarz).

Met een jaaromzet van ongeveer 25 miljard gulden is Europartners de derde of vierde combinatie in West-Europa. AMS, waarvan Ahold (Albert Heijn) en onder meer het Franse Casino deel uit maken, is de grootste Westeuropese inkooppartij met een omzetvolume van 200 miljard. De Eurogroup, waarin Vendex (Basismarkt, Edah en Konmar) deelneemt, is de tweede partij met een jaaromzet van 70 miljard.