Een zwarte lakslip is een gewild cadeau

“Dit is nou het nieuwste dat we hebben binnengekregen. Slipje van zilver lamé, met op de buik een metalen ring waar stof omheen geplooid zit. Ja, gaat hard hoor. Hebben we ook een body van. In goud zou het nog sneller gaan. Misschien komt dat nog, de fabrikanten bedenken steeds wat nieuws.

“Het kan sommige van onze klanten niet hard genoeg gaan, die zijn altijd wel op zoek naar nieuwe dingen. Iedereen eigenlijk. Toen Tothem negen jaar geleden van herenmode overstapte op ondergoed was het al heel wat voor een man om hier een basisslip van Hom te kopen. Nu vinden ze dat gewoon en willen ze door naar grappiger, frivoler dingen. Kijk, in Amsterdam kun je heel veel kwijt, je hebt hier zo'n verscheidenheid aan mensen, zo is het toch? Er is hier een markt voor de wufte dingen die je elders in het land niet kwijtraakt. Zo'n doorzichtige zwarte string, daar verkopen we ons wezenloos aan.

“De zaak is dus 25 jaar geleden opgericht door de vader van de huidige eigenaar. Hij verkocht toen nog losse boorden. Een heel ander artikel dan een body van doorzichtig zwart gaas, inderdaad. Hij deed altijd al veel ondergoed, dat werd steeds meer, en tegelijkertijd nam de concurrentie toe hier in de buurt - de Kalverstraat ligt tenslotte om de hoek - en hij besloot zich te specialiseren. Tuurlijk zijn er verkeersproblemen, maar een zaak als deze moet hartje stad zitten, die doet het niet in een achterafbuurtje.

“De toeristen vinden het prachtig. Een winkel als deze in Londen? Ken ik niet. En in Parijs maar eentje. De etalage trekt steeds weer enorm veel bekijks. Bussen vol oudere vrouwen uit de provincie staan hier met z'n allen voor het raam te schateren. Van mij mogen ze, dan weet je tenminste zeker dat het indruk heeft gemaakt.

“Veel vrouwen geven hun man - of nou ja, een man - ondergoed cadeau. Zo'n zwarte lakslip bijvoorbeeld, doet het heel goed in de cadeausfeer. Ze komen op het idee door dat strippen waar ze helemaal gek van worden, hè. De schroom bij vrouwen om hier binnen te komen en mee te beslissen, of om zelf iets uit te zoeken, is wel voorbij hoor. De meesten weten heus wat ze willen.

“Er is al een hele tijd een verschuiving gaande in het gebruik van ondergoed. Het wordt nu gebruikt als bovenkleding, voor in de disco, of onder een colbert. Een jaar of drie geleden had je echt een hausse in body's, maar dat zakt nu een beetje af, tja, is toch een beetje lastig. Het nieuwste is nu weer de Träger pant, een soort Lederhosen maar dan van zwarte stretch-katoen. Leuk toch? Mariëlle Bolier maakt ook badkleding voor heren, zoals deze hansopjes voor het strand, maar in de praktijk worden die meer gebruikt op de sportschool. De onderbroek heeft een veel breder gebruik gekregen, dat is een ding dat zeker is.

“We hebben de hausse van het nieuwe gehad, denk ik, nu is het de tijd van de aanvulling. Als je gewend bent mooi ondergoed te dragen dan kan je niet meer terug. Jongelui worden er nu mee opgevoed. Welvaartskwestie, ja natuurlijk. Het merendeel van onze klanten is tussen de twintig en de veertig, al zitten er ook bij van zeventig. En een groot percentage is vaste klant, dat wil ik er wel even bij zeggen.

“Ik vraag me weleens af: wat valt er nog te verzinnen op die paar vierkante centimeter? Maar het lukt ze nog altijd, vaak omdat er weer nieuwe stoffen zijn bedacht. Dat lak bijvoorbeeld, en die lamé. Misschien gaat het net zoals met de dames: jaren geleden géén bh, nu heel veel soorten bh's en corseletjes waarin alles wordt opgeduwd. Aan ideeën hebben de fabrikanten nog geen gebrek, het hangt hier hartstikke vol. We proberen het ruim te laten lijken maar de rekken zijn helemaal vol en er hangt van alles maar één. We gaan af en toe naar beurzen, maar er komen ook veel vertegenwoordigers aan de deur: ze willen hier allemaal liggen.”