Daimler met Schneider in laser-tv

TÜRKHEIM/HEILBRONN, 4 JULI. Het Duitse industrieconcern Daimler-Benz werpt zich via zijn dochteronderneming Temic samen met Schneider Rundfunkwerke op de 'laser-tv', televisie zonder beeldbuis en met digitale beeld- en geluidkwaliteit.

Op de elektronicabeurs van Berlijn, in augustus, zal het eerste prototype voor professionele doeleinden worden getoond. Serieproduktie voor de consument is mogelijk in 1998.

Schneider had in het najaar van 1993 het eerste prototype klaar. Voor verdere ontwikkelingen, die miljoenen vergen, ging de onderneming op zoek naar een partner. Met Daimler-Benz kwam toen een technologische samenwerking tot stand, die nu wordt uitgebreid tot een gezamenlijke onderneming. De twee bedrijven nemen elk een belang van 50 procent in Laser-Display-Technologie.

Het is de bedoeling dat de nieuwe techniek een standaard wordt. Deskundigen zijn het erover eens dat de energiezuinige laser-techniek, die geschikt is voor alle tv-systemen, in de toekomst voor een revolutie op tv-gebied kan zorgen.

Als het lukt de produktiekosten te drukken door in grote aantallen te produceren en door verdere technologische vooruitgang de kosten van de laserbron te verlagen, kan laser-tv de concurrentie met Aziatische tv-fabrikanten aan, aldus Schneider-topman Hans-Jürgen Thaus.

De samenwerking met Daimler-Benz heeft de koers van het aandeel Schneider de afgelopen dagen met 25 procent opgejaagd. Schneider kwam in 1991 zwaar op verlies te staan. Alleen doordat banken en grootaandeelhouders - de gebroeders Schneider - afzagen van hun vorderingen en doordat de produktie van computers werd stopgezet kon de onderneming worden gesaneerd. (ANP)