BBC zet met Gaytime nieuwe stap in Britse opvoeding

BBC 2, Gaytime TV, wekelijks

Het valt natuurlijk onder het genre getto-tv en het wordt laat uitgezonden om gevoelige zielen te ontzien, maar Gaytime TV, dat gisteravond op BBC 2 begon en wekelijks op het scherm zal komen, moet worden verwelkomd als een nieuwe stap in de opvoeding van het Britse publiek. Onder Britse homoseksuelen heerst een gevoel van optimisme over de toekomst, ondanks de voortdurende, en vaak hatelijke discriminatie. “We komen nu tevoorschijn uit een heel lang, duister tijdperk”, zei Adam Jeanes, organisator van het jaarlijkse Pride-evenement in Londen dat ook steeds meer heteroseksuelen trekt, onlangs tegen The Observer, “en het authentieke geluid van gays en lesbiennes begint nu gehoord te worden, in plaats van in een gefilterde, vervormde versie.”

Schrijver en acteur Harvey Fierstein, de eerste studiogast in Gaytime TV, zei het zo: “De wereld is aan het veranderen. Vroeger verzonnen de mensen dingen over ons; nu mogen we die dingen zelf verzinnen.” Hij zat op een praatprogramma-bank, maar het decor had veel meer weg van een kinderprogramma dan van iets op de late avond voor volwassenen. Dat zal wel kloppen met de hele opzet. Dit is het gay-leven voor de MTV-generatie, gepresenteerd alsof homoseksualiteit een hobby is voor energieke dartele teenagers, flitsende en geestige reportages over vakantiebestemmingen (“gay geld is hetzelfde als hetero geld”, aldus de burgemeester van South Beach Miami), een camp-top-vijf (deze eerste keer van fitness-video's, met Joan Collins op nummer vijf en Barbie op twee), een gay-reclamespotje (ditmaal voor een Deense krant) en een zeer haastig gesprekje met Martine Navratilova over het uiterlijk van haar ideale minnares, eindigend met de vraag of ze het onderbroekje van de presentatrice wilde signeren (dat deed ze).

Niets in het programma behoort ook maar de geringste afkeer op te wekken, tenzij voor wie lid is van de Townswomen's Guild, een truttige organisatie voor dames die graag jam maken. Bij één van hen kwam immers de gedateerde houding van de doorsnee Brit naar boven in een reportage over de Pride van afgelopen zaterdag. De vrouw was in Londen voor een bijeenkomst en belandde middenin de uitbundige optocht, waarop ze zei dat die mensen zich belachelijk maakten.

Jammer dat Gaytime TV het tijdstip heeft gekregen van de betreurde Late Show: een uitzenduur dat nu schijnt te dienen als een soort prullebak voor minderheidsprogramma's, die niet in staat worden geacht om de kijkcijfers hoog te houden. Op de woensdagavond is er nu Over The Edge, een interessant magazine over gehandicapten.

De poging van de BBC om de stem van homoseksuelen een breder bereik te geven, is overigens niet de allereerste. Begin jaren negentig zond het commerciële Channel 4 al een rubriek voor gays uit onder de titel Out On Tuesday. Een selectie daaruit was in 1991 via de IKON te zien, en vormde de inspiratiebron voor het eigen programma Zo op zondag. In de herfst zijn de lesbiennes aan de beurt, opnieuw bij Channel 4, in vier afleveringen van Dyke TV. En om te bevestigen dat er betere tijden op komst zijn, heeft het biermerk Guinness net de eerste Britse reclamespot opgenomen met een homo- stel in de hoofdrol.