NS-paradijs

Wat een enorme misser om krap een maand na de introductie van de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen te komen met een groot artikel onder de kop 'Gemak dient de forens' (NRC Handelsblad Weekagenda, 14 juni). Een walhalla van winkelmogelijkheden krijgen wij voorgespiegeld. Dassen, CD's, keurig gestoomde jurkjes, diepvriespizza's, allemaal afgestemd op de doelgroep.

Goed werk van NS-stations! Maar de NS moeten zich eens concentreren op hun eigenlijke taak: goed treinvervoer bieden. Ik woon en werk vlakbij stations die liggen aan de drukke forenzenlijn tussen Amsterdam en Hilversum. Op zich dus een ideale situatie voor een treinreiziger. Maar sinds een maand is er nog maar één rechtstreekse trein, tegenover vier (!) enkele jaren geleden. Die ene trein staat nog eens tien minuten stil in Weesp, waardoor de reistijd met een derde is verlengd. Daarnaast rijdt de eerste trein tegenwoordig later en de laatste trein (vanuit Hilversum Noord) drie kwartier (!) eerder, om 0.00 uur, waardoor ik na een late dienst niet meer naar huis terug kan, net als veel collega's trouwens, want Hilversum is een bolwerk van onregelmatige diensten.

De NS komen met verwentreinen en paradijselijke stations voor urenlang en allround comfort, maar laat de dagelijkse reiziger op de korte afstand stikken. “Stuurt u uw klachten vooral naar de klantenservice, iedereen krijgt antwoord”, zegt de conducteur. Erg fijn, maar er verandert intussen niets.