Koersen automakers, dollar en yen reageren nauwelijks op 'Genève'

NEW YORK, 29 JUNI. Beleggers in New York concludeerden gisteren dat het gisteren in Genève gesloten 'auto-akkoord' weinig invloed heeft op de omzetten van Amerikaanse autofabrikanten. De koersen van de drie grote Amerikaanse automerken GM, Chrysler en Ford bleven gisteren ongeveer gelijk. Het Dow-Jonesgemiddelde steeg gisteren licht met 14,18 punten en eindigde op 4556,79 punten.

De dollar noteerde vanmorgen op Europese beurzen een lichte daling ten opzichte van de yen van 85,73 tot 85,35 in vergelijking met gisterenavond. Analisten verwachten dat het tekort op de Amerikaanse handelsbalans als gevolg van het akoord licht daalt. Een eventuele opleving van de dollar als gevolg daarvan zal tijdelijk zijn, omdat de kracht van de yen ongebroken is.

Het akkoord over de Japanse import van auto's en auto-onderdelen dat onder Amerikaanse druk is gesloten biedt geen oplossing voor het grote Amerikaanse tekort op de handelsbalans met Japan. Gezaghebbende Amerikaanse economen verwachten dat de invloed van het akkoorden op de Japans-Amerikaanse handelsstromen beperkt zal zijn.

De regering Clinton heeft tijdens de onderhandelingen benadrukt dat 60 procent van het Japanse handelsoverschot - in 1994 ongeveer 70 miljard dollar - voor rekening komt van de export van auto's en auto-onderdelen. William Cline, een econoom van het Institute of Inernational Economics in Whasington, verwacht echter dat het Amerikaanse handelstekort als gevolg van het akkoord “in het beste geval met ongeveer vijf miljard dolar zal dalen”. Het akkoord voorziet in een toename van het aantal auto's dat Japanse producenten in Amerika fabriceren met 550.000 tot 2,65 miljoen. Amerikaanse producenten kunnen volgens Cline de afzet van auto-onderdelen aan de Japanse producenten in de VS tot 1998 met 6,75 miljard dollaar opvoeren. De Amerikaanse importen van onderdelen uit Japan kunnen daardoor jaarlijks met ongeveer twee miljard dollar omlaag.

Het akkoord stelt voorts dat de vijf grote Japanse auto-producenten de inkoop van Amerikaanse auto-onderdelen met 50 procent moeten opvoeren. De Amerikaanse exporten naar Japan stijgen daardoor met drie miljard dollar. De regelingen over verbeterde toegang voor Amerikaanse auto's tot Japanse showrooms en de deregulering van de markt voor vervangingsonderdelen zijn volgens Cline vaag. De gevolgen daarvan voor de handelsbalans zijn moeilijk vast te stellen.

Bryan Johnson, econoom van het invloedrijke onderzoeksbureau de Heritage Foundation, onderschrijft de visie van Cline. Hij voegt daaraan toe dat Laura Tyson, de belangrijkste economisch adviseur van Clinton, in een rapport uit 1993 heeft becijferd dat het Amerikaanse tekort op de handelsbalans met vier tot vijf miljard daalt als álle handelsbelemmeringen in de wereld worden weggenomen. Johnson zoekt de verklaring voor het tekort eerder in de beperkte inspanningen van Amerikaanse automobielproducenten op de Japanse markt.