Pagina Shell met excuses aan klanten

HAMBURG, 27 JUNI. Onder de kop “Wir werden uns ändern” (we zullen veranderen) is vandaag in een groot aantal Duitse kranten een paginavullende advertentie verschenen waarmee Shell het vertrouwen van de Duitse bevolking wil herwinnen na de affaire met de Brent Spar.

Shell oogstte vooral in Duitsland scherpe kritiek met zijn plannen om de olie-installatie in zee te dumpen. Politici van links tot rechts namen het voortouw tot een boycot, die leidde tot een aanzienlijk omzetverlies voor veel Duitse Shell-pomphouders. De advertentie is een poging die klandizie terug te krijgen.

Volgens topman van Shell Duitsland Peter Duncan was de omzet van Shell in Duitsland gedurende de boycot twintig tot dertig procent lager dan normaal. Maar Duitse commentatoren hebben het Duitse publiek een niet geringe dosis hypocrisie toegedicht. “Mensen hielden grote spandoeken omhoog om vervolgens als een dolle over de Autobahn te razen”, aldus Stefanie Wahl van een politiek/economisch onderzoeksbureau in Bonn.

Topman Duncan van Shell rept in de vandaag verschenen advertientie in de Duitse media met geen woord over de boycot en verdedigt het oorspronkelijke besluit. Hij schrijft dat het besluit (van de Britse Shell) strookte met internationale milieu-akkoorden. Het bleek echter dat een “wettig besluit” niet genoeg was “omdat politiek en samenleving er niet achter stonden.”

“We hebben geleerd dat de publieke opinie onze argumenten niet kon begrijpen. Maar niet alleen dat. We beseffen nu ook dat wij meer en beter naar u, onze klanten, moeten luisteren. Ook al doet het zeer, alleen hij die zijn lesje leert, heeft de toekomst. We willen bereiken dat u ons weer accepteert”, aldus Duncan. (SID/Reuter)