Brouwers Miller en Asahi sluiten pact

ROTTERDAM, 27 JUNI. Miller Brewing, de op een na grootste brouwerij in de VS, en de Japanse brouwerij Asahi Breweries gaan een strategische alliantie aan om slagvaardiger te kunnen opereren op de mondiale biermarkt.

Dat hebben beide bedrijven gisteren in Tokio bekendgemaakt. De overeenkomst tussen Asahi, de tweede brouwer in Japan, en Miller, dat deel uitmaakt van het tabaksconcern Philip Morris, omvat geen participatie in elkaars aandelenkapitaal.

De alliantie tussen Miller en Asahi toont opnieuw dat de Amerikaanse brouwers als Miller en Anheuser-Busch en ook de grote Japanse brouwers steeds actiever worden buiten hun thuismarkten. Daarmee ontwikkelen deze brouwers zich tot forse rivalen van Heineken, het meest internationale biermerk ter wereld. Concurrentie van buitenlandse biermerken op de Japanse markt en de hoge koers van de yen zijn belangrijke redenen voor de Japanse brouwers activiteiten in het buitenland te ontplooien.

Asahi krijgt het exclusieve recht om Miller-bier te produceren en te distribueren op de Japanse markt. Miller-dochter Molson USA gaat onder licentie Asahi's dry beer in de VS produceren. Beide bedrijven zullen verder onderzoeks- en marktinformatie uitwisselen en samenwerken in markten buiten de VS en Japan. Zo overwegen de twee samenwerking in het brouwen en verkopen van bier in China, dat zich ontwikkelt tot de belangrijkste biermarkt ter wereld. Ook Heineken is in China zeer actief. Miller brouwt momenteel bier in zijn vestiging in Peking, terwijl Asahi bier maakt in het zuiden van China. Mogelijke samenwerking betreft ook de produktie van Asahi's bier 'Super Dry' dat in Costa Rica wordt gemaakt.

Asahi zal zijn samenwerking met de Amerikaanse brouwer Coors beëindigen. Miller had een samenwerkingsverband met Sapporo, Japans derde brouwer, tot deze samenwerking afgelopen december werd beëndigd.