CAO bij KLM duidelijk overwinning voor piloten

BADHOEVEDORP, 24 JUNI. Slechts op één van de miljoen vluchten die van Schiphol vertrekken gebeurt een ongeluk. Het zijn cijfers die nauwelijks lager kunnen en de 1.400 vliegers die zijn aangesloten bij de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) met gepaste trots vervullen.

De verkeersvliegers voelen zich nauw betrokken bij de slogan the reliable airline die de KLM hanteert. Het feit dat de vliegers een - overigens duur betaald - kunstje beheersen dat anderen niet kunnen, wordt sterk gekoesterd binnen de VNV.

Voormalig president-directeur Orlandini was bij de KLM de eerste die zich verkeek op de hechte organisatie van zijn vliegers. Orlandini kwam met de ultieme dreiging van ontslag voor zijn toen al weerbarstige vliegerkorps. Maar het werd hem wat bleek om de neus toen de VNV hem glimlachend voorrekende wat dat de KLM precies zou gaan kosten.

De huidige president Pieter Bouw lijkt uit ander hout gesneden. Hij kan het zich niet veroorloven de piloten - binnen KLM zelf spottend omschreven als 'halfgoden op de Olympus' - in een uitzonderingspositie te plaatsen. En zeker niet nu de KLM met name op zijn Europese thuismarkt wordt bedreigd met een moordende concurrentie.

Het nu afgesloten CAO-akkoord tussen de KLM en de VNV kan moeilijk anders worden geïnterpreteerd dan als een overwinning voor de vliegers. Zelfs plaatsvervangend president-directeur van de KLM, C. den Hartog moet dat beamen. Hij erkent dat de KLM bij de deze week afgesloten CAO met zijn vliegers de eis heeft moeten laten vallen, dat eerst een onderzoek naar de vliegerskosten moest worden ingesteld voordat de arbeidsovereenkomst zou kunnen worden ondertekend.

Maar dat er heel wat creativiteit nodig zal zijn om een CAO voor 1996 af te sluiten blijkt wel uit Den Hartogs dreigement dat een kostenonderzoek naar de vliegers, dat wel wordt betrokken bij een nieuwe CAO voor 1996, “niet vrijblijvend zal zijn.”

De VNV heeft de KLM de afgelopen maanden geschoffeerd met termen als “onfatsoenlijk, onzorgvuldig en onbetrouwbaar.” Zij beschuldigt de KLM-directie ervan werk en vracht op de Europese routes uit te besteden aan Air UK en Eurowings, dus van een verborgen agenda. De vliegers zelf zeggen open kaart te spelen. Zij zijn bereid loon, pensioen of rusttijden in te leveren wanneer uit een onafhankelijk onderzoek zou blijken dat zij te duur of onrendabel zijn. Het was echter de wens van de KLM om de pensioengerechtigde leeftijd voor vliegers op te trekken van 56 naar 60 jaar de afgelopen weken, dat een onoverkomenlijk struikelblok in de CAO-onderhandelingen bleek.

De KLM moet volgens de VNV eerst maar eens aantonen dat de vliegers, die onder een zwaarder belastingtarief vallen dan hun buitenlandse collega's, te veel verdienen. Uit een onderzoek gedaan 1993 van civil aviation statistics blijkt dat nauwelijks. Bedroegen de totale loonkosten en sociale lasten van een gemiddelde piloot bij de KLM twee jaar geleden 161.384 dollar, bij British Airways (154.944) en Lufthansa (146.808) waren die kosten slechts fractioneel lager.