De Digitale Stad heeft nu ook een advocatenkantoor

Ruim een maand geleden opende advocaat Jeroen de Kreek zijn kantoor in de Digitale Stad. Inmiddels kwamen op adres http://www.dds.nl/dekreek honderden gebruikers van Internet bij hem langs. Zo'n zes cliënten per dag bezoeken ook daadwerkelijk zijn digitale spreekuur.

De Kreek wil de drempel van het advocatenkantoor verlagen. Dat kun je doen door met een standje in een wijkcentrum te gaan zitten, zegt De Kreek, maar je kunt ook de nieuwe media inzetten. Dus huurt de dertigjarige advocaat een pand in De Digitale Stad: het elektronisch forum dat mensen en organisaties via computer en modem met elkaar verbindt.

De bezoeker die bij de digitale advocaat aanklopt leest: 'Welkom bij Mr. Jeroen de Kreek, advocaat in Amsterdam. De eerste digitale advocaat in Nederland. Voor gratis spreekuur. Plus professioneel antwoord op al uw juridische vragen'. Hier kan de cliënt 'vierentwintig uur per dag' terecht.

De Kreek weet natuurlijk ook wel dat wie een antwoordapparaat op zijn telefoon aansluit, ook 24 uur per dag bereikbaar is. Maar “de klanten kunnen nu wel meteen hun vraag kwijt.” Wie 's nachts na een echtelijke ruzie ligt te tobben over de juridische gevolgen van echtscheiding, kan voortaan achter zijn computer gaan zitten en onmiddellijk juridisch advies vragen. Dat kan opluchten, ook al leest De Kreek zijn digitale post pas de volgende ochtend.

Wie de wanhoop nabij is, kan alvast zelf de bronnen van de digitale advocaat naslaan. De Kreeks kantoor op Internet heeft een goed gevulde boekenkast met een imposante verzameling naslagwerken. Niet alleen de Nederlandse Grondwet is compleet aanwezig, ook die van bijvoorbeeld Australië, Bulgarije, China, Zuid Afrika en de Verenigde Staten.

De digitale advocaat heeft overal verstand van, zo blijkt uit zijn folder op het net. Particulieren kunnen er terecht met vragen over huur en verhuur, over uitkering en arbeidscontract en over scheiding en huwelijkse voorwaarden. Ondernemers kunnen uiteenlopende vragen kwijt over contracten, aansprakelijkheid, vergunniningen, incasso, fusie en overname. En de vragenrubriek 'Creatie en Communicatie' is er voor vragen als: 'U wilt een passend free-lance contract. Hoe gaat dat nou precies?'

Ook bij bezoekers die denken geen advocaat nodig te hebben, prijst De Kreek zijn diensten aan. Suggesties voor situaties waarin zijn hulp van pas kan komen zijn bijvoorbeeld: 'U bent aangereden.' 'Uw buren bezorgen u overlast.' Of: 'U zit zomaar in de problemen'. De netgebruiker hoeft alleen maar zijn vraag op te tikken. 'Het antwoord komt per kerende E-mail naar u toe. Gratis.'

Dat gratis eerste antwoord is echter tegelijkertijd het digitale voorportaal van het real life advocatenkantoor Sybrandy en Fontijn in Amsterdam Zuid, waar De Kreek werkt. Tien virtuele cliënten brachten inmiddels een bezoek aan het kantoor. Toen zij voor het eerst hun vraag intikten lazen ze: 'Als het nodig is, wordt u professioneel doorverwezen of uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Als u daarna wilt dat de advocaat voor u doorgaat, krijgt u vooraf een heldere kostenraming en dat valt vaak reuze mee.'

Voor wie aarzelt zijn vraag bij de digitale advocaat te stellen, omdat hij vreest meegesleurd te worden in een peperdure procedure, heeft De Kreek een tabel met tarieven voor rechtsbijstand opgenomen. Bij een netto maandloon van zo'n 2100 gulden, geldt nog een eigen bijdrage van 1325 gulden. 'Als u meer wilt weten, vraag het uw digitale advocaat.'