Cultuurverschillen oorzaak van kater fusie BolsWessanen

AMSTERDAM, 23 JUNI. De bestuurlijke top van BolsWessanen werd na de fusie in 1993 geplaagd door interne spanningen, mede ingegeven door de grote cultuurverschillen tussen beide bedrijven. De interne perikelen, gecombineerd met een reeks financiële tegenvallers zijn de redenen dat de fusie tussen het drankenconcern Bols en het voedingsconcern Wessanen op een kater is uitgelopen.

Dat blijkt uit een rondgang langs betrokkenen. In maart dit jaar trad R. Schipper (ex-Bols) af als bestuursvoorzitter van BolsWessanen. Zijn opvolger drs. A.M. Zondervan (ex-Wessanen) maakte enkele weken daarna bekend dat de drankenactiviteiten (het oude Bols) geen kernactiviteit meer zijn en verkocht kunnen worden. De huidige raad van bestuur van BolsWessanen, dat wereldwijd circa 10.000 werknemers heeft, weigert elk commentaar op de gebeurtenissen van de afgelopen twee jaar.

Vooral binnen het Bols-management bestonden vanaf het begin twijfels over de fusie. BolsWessanen kreeg direct na de totstandkoming van de fusie te maken met tegenvallende resultaten in Italië, waardoor de groeiprognoses niet waargemaakt werden. Dat leidde tot woedende reacties bij beleggers. Daarnaast leidde een plan tot inkrimping van de raad van bestuur al na enkele maanden tot spanningen binnen de bestuurlijke top. Ook bleken er grote verschillen te bestaan in de manier van besturen van oud-Bols en oud-Wessanen managers. De financiële aanpak van Wessanen-directeuren bleek moeilijk te verenigen met de marketing-opvattingen van sommige Bols-managers.

De samenwerking met het Italiaanse drankenconcern Campari zorgde vorig jaar voor een competentiestrijd binnen de BolsWessanen-top over de vraag wie de onderhandelingen met de Italianen moest voeren. BolsWessanen verkocht Bols Italia aan Campari, in ruil voor een belang van 35 procent in het Italiaanse concern. Sommige topmanagers hekelden het feit dat topman Schipper daarmee de strategie over boord zette om de alcoholvrije dranken - de enige gemeenschappelijke produktgroep van Bols en Wessanen - verder uit te bouwen. Bovendien, zo vonden sommigen, had BolsWessanen te weinig invloed op strategische beslissingen van Campari.