Winststijging voor Transavia

SCHIPHOL, 22 JUNI. Chartermaatschappij Transavia, voor 80 procent eigendom van KLM, heeft in het afgelopen boekjaar aanzienlijk meer passagiers vervoerd dan in het jaar daarvoor. De winststijging bleef echter achter bij de toegenomen produktiviteit.

In het boekjaar dat liep van april 1994 tot en met maart 1995, vervoerde Transavia 20 procent meer reizigers. Vorig jaar vervoerde de maatschappij ruim 2 miljoen passagiers. De omzet steeg met 12 procent tot 515,5 miljoen gulden. Het aantal werknemers nam met 6 procent toe tot 1054.

De groei in de omzetcijfers heeft echter nauwelijks positief bijgedragen aan de stijging van de winst. Die bleef steken op 23,4 miljoen gulden, 1 procent meer dan in het jaar ervoor. In dit winstcijfer zit bovendien een buitengewone bate verwerkt van 7,5 miljoen uit de verkoop van twee Boeings. In het vorige boekjaar was echter ook een boekwinst van die omvang opgenomen, destijds als gevolg van de verkoop van het hoofdkantoor.

Voor dit jaar verwacht Transavia een stabilisatie van de Nederlandse vliegvakantiemarkt. Het aantal boekingen loopt nu zelfs enigszins achter bij het topjaar 1994. Wel zal het aantal lijndienstpassagiers van de maatschappij blijven groeien. Omdat de inkomsten op de leasemarkt onder druk blijven staan en de gemiddelde omzet per stoel daalt, wordt het moeilijk het bedrijfsresultaat van 1994 te evenaren, zo verwacht Transavia. Naar verwachting zal de winst over 1995 toch op hetzelfde niveau uitkomen. Verantwoordelijk hiervoor is de verkoop van drie oude Boeing 737's.

Bestuursvoorzitter P. Legro van Transavia haalde bij zijn toelichting op de jaarcijfers uit naar de luchtvaartpolitiek in Europa. Vooral de overheidssteun voor noodlijdende maatschappijen, zoals Air France en Iberia, is hem een doorn in het oog. Legro noemde de steun van Brussel, waaraan ook de Nederlandse belastingbetaler bijdraagt voor bijvoorbeeld infrastructurele projecten in Spanje verdedigbaar. “Maar het is dan toch een kromme zaak als tegelijkertijd de Spaanse regering Iberia subsidieert om met ons te kunnen concurreren. Als je kwaad wil, zou je kunnen zeggen dat we in Nederland mede met ons eigen geld worden beconcurreerd.”

Op 26 april van dit jaar maakte Transavia bekend de komende jaren minimaal 10 nieuwe toestellen te willen aanschaffen. De maatschappij noemde destijds de Boeing 737-600 als kandidaat voor deze order waarmee een bedrag van ongeveer 1 miljard gulden mee is gemoeid. (ANP)