VITAMIENTJES

'99 x waarheid en onwaarheid over vitamines', 64 pag, te bestellen door ƒ 8,50 over te maken op giro 395216 t.n.v. TNO Voeding in Zeist o.v.v. de titel.

Voor al uw vragen over vitamines kunt u nù bellen. Op maandag en donderdag van 11 tot 12 staan de medewerkers van het Vitamine Vragen Uur van TNO voor u klaar. Buiten deze tijden kan een boodschap worden ingesproken. Het nieuwe initiatief (03404-44777) zal ongetwijfeld in een behoefte voorzien: in de wirwar van tabletjes, dragees, capsules en druppeltjes in de moderne winkelschappen zou een mens gemakkelijk de kluts kwijtraken.

Het Vitamine Informatie Bureau heeft het antwoord op de 99 meest gestelde vragen alvast uitgetypt en gebundeld in een handzaam boekje. Geconstateerd wordt dat echt vitaminegebrek in ons land bijna niet meer voorkomt. Wèl zijn er mensen met lichte vitaminetekorten, hetzij door een te ongezonde voeding, hetzij door een verhoogde behoefte aan bepaalde vitamines.

Er bestaan 13 vitamines. Vitamine A, de acht vitamines uit het B complex, vitamine C, D, E en K. Aan gewone voedingsmiddelen mogen in Nederland nog geen vitamines worden toegevoegd. Een zak chips met naast flippo's ook extra vitamine C erin zul je vergeefs zoeken. Wèl zijn er speciale vitaminepreparaten, die sinds vorig jaar onder een aparte regeling in de warenwet vallen. Daarin zijn alleen de hoeveelheden vitamine A en D, die in vet oplosbaar zijn, aan een maximum gebonden, omdat die schadelijk kunnen zijn als je er te veel van neemt. Vitamine C en de vitaminen van het B complex zijn nog onschadelijk als men de aanbevolen dosering tientallen malen zou overschrijden. Wat trouwens niet aan te raden is, want schaadt het niet, het baat ook niet. Het teveel aan vitamine C en B plas je weer uit.

Wie aan de lijn doet hoeft zich geen zorgen te maken over de in vet oplosbare vitamines. Vijf gram vet per dag is al voldoende om in deze vitaminebehoefte te voorzien, en een mens krijgt al gauw meer verborgen vet binnen dan hij denkt. Ook met de magnetron is niks mis, misschien is het koken daarin juist wel gunstig, omdat daarbij meestal wat minder water nodig is.

Een extra grote vitaminebehoefte bestaat bij kinderen in de groei, tijdens zwangerschap en borstvoeding, bij een zeer actief leven, als je veel rookt, na operaties of bij herstel van ziekte. Mensen met kauwproblemen, (door een slecht gebit), lopen eveneens kans op een vitaminegebrek. Datzelfde geldt als je een streng diëet of voedselrages volgt, erg weinig eet of aan ingewandsziekten lijdt. Iets extra's slikken kan dan geen kwaad. Vage klachten zoals verminderde eetlust, moeheid, lusteloosheid en slapeloosheid kunnen duiden op een verborgen vitaminegebrek. Toch hoeft de lezer die zich hierin herkent niet onmiddellijk naar drogist of apotheek te sprinten. Bij een evenwichtige, afwisselende voeding kom je niets tekort. MdB